Sista löpträningen innan Midnattssloppet

Då är vi inne i den där magiska Midnattsloppsveckan igen - och första dagen till ära genomförde jag min sista löpträning innan loppet på lördag, tillsammans med Anna och Stefan. Fram till lördag ska jag bara vila, promenera, cykla, jobba, äta och må gott hela vägen fram till det är dags att springa i Stockholm. Dagens kombinerade träningspass med tröskel- och backintervaller fungerade riktigt fint och kroppen svarade bättre än på länge.


Det här är delar av team "Bengts vänner". I dag löptränade vi ihop (Anna, jag och Stefan).
Bild: Anna


Nu går jag knappast igång för ett enstaka bra pass. Vi sprang två set, där varje set innehöll tre stycken en minuts långa backintervaller och därefter 800 meters tröskellöpning. Inga större problem med det! Mitt problem just nu är snarare att kunna hålla ut i medelhögt tempo när jag ska springa långt. Att hålla runt 4:00-tempo är inte så svårt när jag springer kortare intervaller och 4:30-tempo funkar väl i någon enstaka kilometerlång intervall också. Värre är det när det blir längre. 5:10-5:30-tempo är nog troligare då det gäller 5-10 kilometer. Men i kväll blev det ett skönt pass med en skön känsla rakt igenom.

Tycker att jag svarar bra på just tröskelträningen så jag ska försöka få fart på den igen framöver. Men jag måste bli bättre på att få in mer lågintensiv mängdträning också, eftersom den delen av träningen är sämre nu än på många år. Det här året har det under perioden 1 januari - 12 augusti bara blivit 427 kilometer löpning, och det är inte långt jämfört med tidigare år*. Men det ska nog bli bättre. Har några lopp framöver som jag sneglar på. Billingestaffeten, SLA-loppet och Österlenmaran (halva) är några... Bara det är anledning nog att jobba på mer med träningen! Ja, det var mina tankar runt löpning och träning. Må väl.




*FAKTA, löpning (distans 1 jan - 12 aug): 
2015: 1.008 km (581 km mer än 2018) 
2016:    957 km (530)
2017:    722 km (295)

Tendensen är tydlig - siffrorna har vänt:
Har gått från från 31k per vecka till 13k.
Målet är att snitta 30k per vecka...

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro