Dagens dubbel

Det blev ett dubbelpass i dag - först 35 minuters löpträning med låg puls och därefter styrketräning på gymmet, även det 35 minuter långt. Men morgonen började med en promenad runt Karstorpssjön, det har ni som följer mig på Insta-story redan sett i bilder... Men för mig var det löpningen som gladde mig mest i dag (näst efter att jag hade besök av äldste sonen här hemma då).

Låg puls var ledstjärnan på det här löppasset. Men inte extremt låg eller i de nedre nivåerna av det som är lågpulsträning för mig. Nä, nu låg jag på den övre gränsen till vad som kan kallas för låg puls enligt det konditionstest som jag gjorde för (alltför) längesen. På slutet var jag till och med uppe i tröskelpuls. Det som jag var så nöjd över med löpningen var att jag orkade hålla igång löpningen utan att gå. Drygt sex kilometer blev det och svetten rann. Jag var med andra ord ordentligt uppvärmd inför styrkepasset på gymmet.


Pustar ut i gymmets entré


Jag tar med mig denna löpning som något positivt. Det ger mig hopp om att jag kanske kan närma mig fler träningspass varje vecka. Jag vill verkligen det, för det är så skönt att känna att kroppen orkar! Så är det inte nu. Fortsätter i alla fall med lågpulslöpningen och ökar distansen successivt när det känns okej att göra det. Nästa pass blir eventuellt ett lite tuffare träningspass. Vi får se på lördag...

Ni har ju tidigare läst om den svacka jag befunnit mig i detta år. Löpträningen flöt på fint fram till årsskiftet 2017/2018, och sen drabbades jag av en rad bakslag. Sjukdomar och mentalt svårt att komma igång igen. Kroppen känns fortfarande väldigt trött och jag får liksom inte ut det jag vill. Jag är fruktansvärt trött och benen är riktigt tunga...  Jämförde åren 2015, 2016 och 2017 med i år (1 jan - 17 maj för respektive år), och här nedan ser du hur stora skillnaderna är. 2015 var för övrigt mitt bästa löp-år, med många fina resultat från olika lopp. Och då ska man inte glömma att jag la om min träning våren 2014, där genombrottet kom redan på sensommaren det året. Allt tar sin tid - bara att jobba vidare!



FAKTA
Löpning 1 januari till 17 maj:


ÅR    Pass    Kilometer   Tid           Höjdstigning    Medeltempo   Medelpuls 
2015  57     605,13       58.43:46   5.049 m          10,3 km/h      142 bpm
2016  55     580,82       56.51:02   5.403 m          10,2 km/h      137 bpm
2017  38     404,71       39.42:04   3.329 m          10,2 km/h      140 bpm
2018  22     162,88       18.07:21   1.531 m            9,0 km/h      136 bpm

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro