Premiär för Tibro-milen

För ett bra tag sedan satt jag hemma och skissade i datorn för att få till en lättsprungen runda i Tibro. Förutsättningarna är bra där - det är flackt och det finns inga jobbiga backar att tala om. I dag upplevde jag den uppritade rundan på riktigt...

När jag först skapade denna bana var min tanke att den skulle ge bra förutsättningar för snabb löpning på träning. Jag ville få ihop en mil utan några större höjdskillnader (en kontrast till mina vanliga löppass i Skövde som ofta innehåller ganska många höjdmeter) och då föll valet på Tibro. Jag är ofta i Tibro, så mina möjligheter för träning där är stora. Och då jag var där just i dag blev det också ett träningspass - men den här gången ett lugnt pass med låg puls.

Fast som sagt - det var inte bara träning som gällde utan även en koll på hur banan blev i.r.l. Start och mål hade jag valt att lägga vid parkeringen för Sportparken och Fågelviksgymnasiet. Enkelt att hitta till, om vi skulle bli några stycken som ska springa rundan tillsammans, och gott om parkeringsplatser dessutom. Om man ska ge en enkel beskrivning av banan så kan man säga att man mest springer i ytterkanterna av samhället. Rundan innehåller bara några mindre, och rätt så lätta, upp- och nedförsbackar. En trevlig runda, tycker jag, som passerar platser som ån Tidan, Kvarnen med den gamla stenbron, Ånaplan och Mini-zoo. Rundan gav jag det fyndiga namnet "Tibro-milen".

Själva träningen blev ett lugnt löppass med ganska låg puls. Precis lagom träning - man fick jobba på, men utan att det blev alltför hårt. Hjärtat bestämde intensitet och tempo. Hjärnan bestämde kadensen. Jo, jag fokuserade hårt på att hålla mina 170 steg per minut även denna gång. Så kommer det fortsätta och nästa gång testar jag att ta hjälp av pulsklockan för att hålla kadensen. Har redan ställt in den på att varna då stegen blir färre än 170 steg i snitt per minut. Till slut ska väl 170-kadensen bli en naturlig del av min löpning.

Nästa träningspass blir tidigast på lördag och inte i Tibro. Men jag hoppas det kan bli något tillfälle i vinter då några av er hänger med mig och springer "Tibro-milen". Inga krav på att springa fort eller så - bara för att det kan vara kul att springa på nått annat ställe än de vanliga platserna vi har här i Skövde...

Tibro-milen, lite banfakta: 10k, höjdstigning 26 meter, höjdminskning 28 meter.
Dagens träning, några träningsfakta: Lågpulsträning (A1-zon/max 145bpm), 53:44 (5:22-tempo), medelpuls 144, medel löpkadens 170.


En belåten gubbe efter träningspasset

När träningseffekten visar på 3.0 och uppåt, då vet jag att jag har jobbat bra...

Promenad med Selma i Sportparken efter träningsrundan. Hon hade sovit middag hos min mor då jag var ute och sprang...

Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro

Ångestfyllda SLA-loppet