Billingen överraskar

Tänk att man fortfarande kan hitta nya fina stigar och vackra platser alldeles i närheten av där man bor. Jag har alltid gillat att vara ute och röra på mig i skog och mark och här hemma är Billingen är en favoritplats för både löpning och vandring. Det var inte så längesedan jag fann en riktigt fin stig på bergssluttningen och i dag var det dags att finna en höjdare till.

Eftersom jag ska jobba i kväll så bestämde jag mig för att slå ihop promenaden med hunden med ett träningspass. Det blev en "promenadjogg" upp på berget och sen söderut, en runda på 7 kilometer. Vi lunkade sakta fram på Billingeleden via Våmbs ängar i riktning mot Simsjön - och där fick jag för mig att följa det sidospår som viker av västerut från leden och rakt upp mot branterna (blå/orange skyltning). Efter bara några meter blev det riktigt brant - men belöningen skulle snart komma...


En spännande väg uppför med trappa, räcken och allt

När vi kom upp såg jag att stigen fortsatte söderut igen, alldeles utmed branten i öster. Löven i träden var sparsamma och man anade en fantastisk utsikt där bakom. Lite här och var fanns bänkar i form av halva stockar och plankor. Plötsligt kommer jag fram till en helt öppen plats och slås av en enorm utsikt över hela Skövde. Närmast såg jag Våmbs ängar, Hentorp och golfbanan. Lite längre bort Cementa och resten av stan. Utan att se detaljer så sträckte sig utsikten från Ryd i norr till Skultorp i söder. Ja, egentligen stora delar av östra Skaraborg. I horisonten från Töreboda, Karlsborg, Hjo, Tidaholm och vid klart väder kanske delar av Östergötland. Häpnade över denna upptäckt, faktiskt en mer imponerande utsikt över Skövde med omnejd än från nån annan plats på Billingen som jag sett hittills. När jag tagit några bilder så joggade vi vidare mot vändplanen på den skogsväg som går från sista skarpa kurvan uppför Simsjövägen. Där vek vi av nedför igen och anslöt oss till den ordinarie Billingeleden igen.

Stigen ringlade sig söderut med branterna på min vänstra sida

Vacker utsikt över Våmbs ängar och Skövde. Lite till höger om stocken som sticker upp syns Våmbs kyrka och Cementa.

Fina förutsättningar för fika

Jag kan inte annat att rekommendera var och en av er att upptäcka denna fina plats på Billingen. Tänk att ta med lite fika å bara sitta där och njuta av utsikten i några timmar en skön sommardag. Då får kikaren vara med också. Å tänk att jag inte kände till den här platsen som ligger så nära mitt hem. Otroligt så mycket fint det finns alldeles runt knuten, bara man ger sig ut och upptäcker... :D

Stigen sträcker sig på ett ungefär enligt den orange markeringen i det svarta inringade området. Röd markering är ordinarie Billingeleden. 

Kommentarer

  1. Svar
    1. Roligt att du gillar. Det var väldigt fint där, trots "gråa november"... ;)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro