Formtoppning inför Midnattsloppet Sthlm

Augusti månad är här och i mitten av den månaden infaller en gammal fin tradition - Midnattsloppet i Stockholm. Ett väldigt trevligt lopp med en härlig inramning i form av glada löpare, hög musik och blixtrande ljus samt massor av entusiastiska åskådare utmed hela banan.

Men det är inte bara lattjolajban på Midnattsloppet - det är en ganska krävande bana också, med ett antal tuffa stigningar i Vita bergen och vid Mosebacke torg t ex. Vill man mer än att bara vara med och ha kul (läs: "göra en bra tid") behöver man vara i god form och komma till start väl förberedd. Det ska jag försöka med. Och min start för formtoppning till detta - mitt femte lopp i Stockholm sen 2012 - började i går...

Upplägget blir nått liknande som dagarna innan Vinterspringet i Karlsborg, då jag hade ett ganska fullmatat träningsschema ända inpå dagen före loppet. Det är naturligtvis många faktorer som spelar in hur det går i ett lopp men just i det loppet kändes allting väldigt bra. Sprang milen (9,8k?) runt 44:30 utan nån större ansträngning. Om detta var tack vare att jag hållit igång träningen så pass hårt dagarna innan eller inte, vet jag inte. Men effekten av hård träning tätt inpå något som blivit en bra prestation visade sig även när jag sprang fem kilometer på 20 minuter (rekordtid för mig) för några veckor sen - så det är kanske mer än bara en tillfällighet. Det som talar emot resonemanget är mitt superlopp i Oslo 2015. Då hade jag verkligen vilat mig i form och satte personbästa på milen.

Men jag har som sagt bestämt mig för att köra på ungefär som i vintras och se vad det kan ge. Jag vill gärna experimentera och skaffa mig erfarenhet. Vem vet, kroppen kanske svarar positivt på detta? Om inte - ja, då händer inget värre än att jag gör en sämre tid. Man får väl stå ut med att bara ha haft kul... I går blev det tre lugna kilometer (5:30-tempo) följt av en två kilometer lång tempoökning (4:30-tempo), och i kväll blev det ett lätt styrketräningspass på gymmet. I morgon väntar fem tuffa 1200-meters-intervaller, förhoppningsvis i ett kilometertempo som är snabbare än 4:30. Sen rullar det på med backintervaller, styrketräning, 30/30-intervaller, kontrollerade fartstegringar på löpbandet och ett pass på rullskidorna eller cykeln. Nu får det bära eller brista. Projekt Formtoppning Midnattsloppet har just börjat...


Kan mina blåa splitshorts passa bra till den turkosa Midnattsloppströjan? 



Kommentarer

  1. Hej! Tack för en bra blogg. Jag skriver en artikelserie om vanor och beteenden för SvD Idagsidan (http://www.svd.se/idagsidan) och gillar ditt projekt "en mil om dagen" (även om du hellre springer i dag är promenerar). Kan du tänka dig att berätta mer om det i en intervju? Bästa hej! Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart. Hör gärna av dig till enmilomdagen@gmail.com.

      /Jan

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på