Trött på träningspasset...

Jobbhelgen är gjord och den flöt på bra utan några större intermezzon. Jag har inga stora krav på att det måste hända en massa - jag får tiden att gå fort ändå. 33 års träning av händelselöshet har gett en viss erfarenhet och jag måste säga att jag trivs bra med att jobba så...

Men vi jobbar långa pass på min arbetsplats. Tolv timmar, så den här helgen räknade jag in 36 timmars arbete. Får allt medge att jag var en aning seg efter jobb, kvällens besök i affären och promenaden med hunden, när jag drog på mig träningskläderna för kvällens intervaller i backe.





Började med att springa tre kilometer snabbt. Fick upp pulsen rejält, och strax innan intervallerna valde jag att gå en liten bit för att hämta andan. Själva backintervallerna sprang jag utmed Ekängsvägen och upp på berget utmed Lerdalavägen. Startade ganska nära Billingehov, i höjd med Vallingsbergsvägen, och hade drygt två kilometer uppförsbacke (140 höjdmeter, 6 procent medellutning) framför mig. Intervallerna var korta - endast 150 meter - men upplevdes som längre, speciellt när uppförsbacken var brant. Jag sprang så fort jag kunde utan att sprinta och det kändes vill jag lova. Blev tio stycken intervaller och de sista var faktiskt mindre ansträngande trots att jag hunnit bli trött och backen hade blivit riktigt brant.


Vätskebältet bröt av den orange färgen på tröjan. Den fanns med enbart för att ja ska vänja mig vid det - men vattnet i flaskan var ett välkommet tillskott när jag återhämtade mig.


Summerar ett skönt pass och känner mig väldigt nöjd nu. Kroppen svarade bra och i den  kommande veckan ska det bara bli ett par korta löppass. Inget jobb nästa helg men det blir ändå till att arbeta rejält då det är dags för Wings for Life World Run i Kalmar. På söndag klockan 13:00 är det dags. Då går starten i centrala Kalmar och min förhoppning är att jag ska vara i samma goda form som just nu. Då orkar jag jobba länge hoppas jag. Genom Kalmar, över Ölandsbron och en bra bit söderut på Öland - 28 kilometer är målet...


Dagens Wing for Life kapacitet/resultat:
 17 kilometer på 1.37:00
 
[Dagens träning omvandlat till ett realistiskt resultat i Wings for Life World Run]



Avslutar med lite månadsstatistik för april: Löpning - 157,45k [120,10k förra året] som tagit 15h 23min 29sek (10,2km/h) och innehållit 1.913 höjdmeter. Styrketräning - *2h 02min 00sek. Total träningstid i april landade på 17h 25min 29sek - alltså bra mycket mindre är förra månaden.

*Preliminär tid.

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på