Positivt överraskad av supertusingar

Fint väder med sol och värme gav mig lusten att dra på mig de blå splitshortsen, de orange skorna och jogga iväg till Pansarvallen vid P4 och ge järnet i tre stycken supertusingar...

Det här intervallpasset var ett nytt upplägg för mig och jag blev positivt överraskad. Så här gjorde jag; efter tre kilometers uppvärmning var det dags. Tre intervall-set väntade och varje set bestod av fyra intervaller (100, 200, 300 och 400 meter långa) som sammanlagt gav en (1) kilometers snabb löpning och totalt 12 intervaller. Mellan varje intervall la jag in "öppen gå-vila" (där jag själv bestämde hur lång vilan skulle vara) och dessa blev mellan 17-60 sekunder långa. Mellan de tre seten la jag in tre minuters gå-vila. Allra helst skulle jag hålla ett jämt tempo i varje intervall - mitt mål var 4:15-tempo. Men det kändes inte bra att springa i det tempot i dessa relativt korta intervaller. Kroppen var redo för högre farter i dag så jag körde på känsla och sprang de olika kortdistanserna i ett behagligt ansträngande tempo. Kändes så gött!

Efter att ha sprungit de tre seten hade jag alltså fått ihop sammanlagt tre snabba kilometer (3:54, 3:49 och 3:46-tempo). Det tempot är ju klart över min förmåga att klara hålla på några längre distanser - men bra träning för att kunna öka ens normala miltempo (som är 4:30) kanske? Nästa gång det blir supertusingar får det bli i fler set - fem/sex stycken kanske. Hursomhelst var det ett kul och annorlunda pass som var perfekt att springa på Pansarvallens grusbana i så här fint väder. Extra kul var det att Anna var med och körde sitt egna upplägg av intervaller. Nu blir mitt framtida delmål att uppgradera till att klara fem hela kilometer-intervaller i 4:10/4:15-tempo. Kanske redan i höst? Slutmålet får bli - som jag berättat tidigare - de fem 1k-intervallerna i 4:00-tempo med kort vila mellan varje. Kanske...

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet