Intervallpass - igen...

Det har inte varit planerat men när jag tittade bakåt i träningsdagboken såg jag att det blivit en hel del intervallpass det senaste. I dag var inget undantag. När det blev lite svalare på kvällen tog jag sikte på en lång backe på Billingssluttningen...

Sju stycken intervaller stod på menyn - var och en 150 meter lång - i backen som löper genom Dälderna och bjuder på hyfsat bra motstånd. Sprang varje intervall medvetet kontrollerat - utan att ta i för mycket och inte alltför hög ansträngning. Med tillräckligt lång vila efter varje intervall orkade jag med nästa intervall lika bra som den innan. Upplägget gjorde att jag kunde hålla ett ganska bra tempo och utan nån ångestladdad känsla inför nästa. När de sju intervallerna var klara blev det fartlek resten av backen tills jag nådde toppen. Då gick det riktigt snabbt men intervallerna var inte så långa i den omgången. Avslutade med nån kilometers nedjogg innan jag stängde av klockan och tog en lugn promenad runt Åsbotorpssjön. Nästa pass på tisdag får bli ett lugnt och fint...

Till slut några ord om Göteborgsvarvet i går. Vilket häftigt lopp man fick se! För första gången sprang en löpare loppet under timman. Richard Mengich från Kenya sprang in på Slottsskogsvallen med ett leende på läpparna och korsade mållinjen på otroliga 59:35. Drygt 21 kilometer och snittar kilometern med 2:49 på den banan. Första milen på 28:05 och den andra på 28:23. Det är så man får nypa sig i armen... En otroli uppvisning och häftig upplevelse att bevittna på teven här hemma.

Några vänner sprang också Göteborgsvarvet. De gjorde bra ifrån sig de med, eller vad sägs om dessa tider: 1.16:37, 1.34:33, 1.37:04, 1.45:29, 1.48:19 och 2.03:27? Imponerande tycker i alla fall jag... Ni vet vilka ni är. Bra jobbat!!!

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet