Snabba fötter i dag

Det har varit lite fattigt här på bloggen nu i dagarna, tyvärr. Eller det kanske har varit skönt?

Arbete, privata åtaganden och trötthet har varit orsaken till att jag inte skrivit här på ett tag. Men jag har skött min träning i alla fall och det är väl det viktigaste? I måndags var jag t ex ute på årets första riktiga skogslöpning. Valet föll på Rankås, eftersom jag hade en del ärenden i Tibro den dagen,. Med mig på rundan hade jag min hund Selma.

Det var bitvis riktigt löpvänligt, med torrt och fint underlag, men det fanns fortfarande flera partier med väldigt mycket snö och is. Att springa i snö och halka gör löpningen riktigt utmanande och pulsen var ganska hög passet igenom. Men det var gött att få komma ut och känna den friska skogsluften. Det blev aldrig värre än att det gick ta sig fram i skogen utan större besvär. Längtar ut till fler skogspass nu.

På tisdagskvällen blev det ett styrkepass på Actic Arena Skövde. Vågade mig på att pröva maxstyrka igen, för första gången sedan influensan. Det gick riktigt bra. Körde på med de tyngsta vikterna fast drog ned något på repetitionerna när jag körde tyngst. Är nog snart tillbaka på normalnivå även där...

I går skulle jag ut å springa igen - men en födelsedag dök upp lite överraskande och det blev osynkat mellan träning och privatliv. Det satte tyvärr stopp för träningspasset. Förbannat!!! ;) Nädå, vi hade trevligt och alla barnen var hemma, och det är alltid lika roligt att träffa dem, tycker jag. Misstänker dock att de inte tyckte jag var lika rolig eftersom jag var trött å mest liknade en zombie hela kvällen, typ.

Fast den missade löpträningen blev av i kväll istället. En bra avslutning efter sju dagars arbete i sträck - vilka avslutades med två 12h-pass. Fem femhundringar i ett tempo som var betydligt över min förmåga att klara hålla en längre tid. Men det är roligt att få köra korta intervaller snabbt ibland. Att få komma ur sin komfort-zon, och låta kroppen känna att den faktiskt klarar av tempo runt 3:40, är sååå härligt! Stärker självförtroendet lite grann. Alla fem intervaller stannade på ganska lika tider, strax under två minuter. Som mest skiljde det fyra sekunder mellan den långsammaste och snabbaste intervallen. Detta skärtorsdagspass var i det stora hela ganska behagligt (lång uppvärmning/nedvärmning) men intervallerna var stenhårda. Fötterna var snabba i kväll men jag var nästan helt slut konditionsmässigt efter varje femhundring. Imponeras verkligen över er som kan hålla ett så högt tempo en längre tid. Jag fick ihop totalt 15 kilometer på passet. Bra med tanke på att jag behöver träna längre distanser nu.

Kvar den här veckan har jag ett lugnt långpass, styrketräning och ett uthållighetspass i lång backe. Tre dagar har jag på mig. Det är ju så himla kul att springa så det ska gå! "Har ju hela helgen på mig... "

Snyggt ordnat med start och mål för milen i Rankås. 

En av de finare sträckorna i Rankås i måndags (21 mars).

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet