Så skönt med backintervaller

Pollensäsongen närmar sig och rinnande näsor, kliande ögon och andningssvårigheter står på menyn. I år var min tanke att bunkra upp med mediciner tidigt och börja med dem i god tid - liksom grunda och ha full effekt när pollenutbrottet blir som värst. Men jag är kanske aningen sen för jag börjar redan känna av att allergin är på gång.

Just i dag tog jag min första dos av tabletter, näs- och inhalationspulver. Kanske något sent ändå för pollensäsongen tycks som sagt redan vara igång. Känner att det kliar i halsen och att en lätt snuva har börjat uppträda. När det blir mer pollen i luften, speciellt från björk, blir andningen ofta besvärlig och ögonen börja klia. Jag brukar få astmalikanande besvär å det är rätt jobbigt. När man känner att man inte får luft är det bra att ha luftrörsvidganđe till hands. En annan allergieffekt är att jag blir totalt orkeslös. Minns hur jobbigt det var förra året - hur svårt det var att träna ute då. Under pollensäsongen ska utomhusträning helst ske på morgonen, då pollenhalterna är låga, men min förhoppning är att det ska gå bättre den här våren med hjälp av all medicin. Gick förresten en långpromenad på förmiddagen å det var inga problem då i alla fall. Ingen allergiattack...



 Från långpromenaden: Boulognerskogen blommade

Juhlins konditori i Skövde från en svunnen tid. Hittade bilden på nätet (fotograf okänd) och blev lite nyfiken på var detta anrika konditori låg...


Det låg i hörnet Hertig Johans gata och Sankta Helena gata. Gick förbi här på promenaden och så här ser samma plats ut i dag. Stället heter nu Plateaux [platå] och Juhlins är sedan länge ett minne blott...


Men vi lämnar promenaden för en stund och går in på nått helt annat.  Skulle än en gång vilja slå ett slag för löpning i backe nämligen. Ett utmärkt sätt att träna kondition, löpteknik och löpstyrka på, om ni frågar mig. Tycker mig ha hittat ett bra upplägg i min backträning. Ena veckan korta och snabba intervaller, veckan därpå långa intervaller lite långsammare för att träna uthållighet. Ett upplägg som jag tycker om och som verkar ge resultat. Att ta det lite lugnare på de långa intervallerna känns jättebra. Jag kör efter intensitet och håller mig runt 15-16 på Borgskalan - alltså så pass ansträngande att jag inte kan prata men inte värre än att jag känner att ansträngningen är behagligt jobbig och att jag ska klara en intervall till. Ibland ställer jag in pulsvarning som hjälp, runt 80-85 procent av max, på pulsklockan och tar det lugnare när pulsen går upp för högt. I går körde jag tre stycken långa backintervaller på Norra och Södra Bergvägen (varje var drygt 900 och 700 meter långa, se bild) - men utan pulsvarning den här gången. Visst var det jobbigt men jag återhämtade mig rätt snabbt efter varje intervall ändå.





Tillbaka till dagens promenad igen. Det var strålande solsken och det kändes nästan lite synd att gå in på gymmet för ett snabbt styrkepass (50 minuter) där. Men så blev det! La på ganska tunga vikter den här gången och körde åtta repetitioner i tre set per maskin, plus en del övningar med bara kroppen på mattan. Bålen fick jobba hårt och nu några timmar efter passet bränner det bra fint i magmusklerna. Sen var det dags för dusch och mat (inte samtidigt).
Istället för den traditionella påskmaten fyllde vi snittade kycklingfiléer med mozzarella, tomater och färsk basilika. Dessa la vi sedan i en form som var bottenfylld med grädde, parmesan och pesto, vilket blev till en väldigt god sås. Salt och peppar på allt och skjuts in i ugnen (200 grader i ca 20 minuter). Vi åt tagliatelle, sallad och bröd till. Enkelt och väldigt gott - och bra mat efter passet på gymmet. Som efterrätt blev det en gammal klassiker - persika och vispgrädde. Tur att man har ett långpass i löpskorna i morgon. Önskar er alla en riktigt god fortsättning på helgen. GLAD PÅSK!



Påskmaten

Efterrätt



Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet