Längtar efter att få komma igång igen

Förkylningen börjar att ge efter alltmer nu men orkeslösheten hänger i rejält än. Det har blivit nån kort promenad med hunden runt kvarteret bara - men inte ens dessa är det lättaste att genomföra. Känns för bedrövligt!

Det värsta just nu är nog orkeslösheten och att jag har sådana nackspänningar och huvudvärk hela tiden (hänger givetvis ihop). Jag fryser och har allmänt ont i kroppen - i synnerhet i axlar och nacke å däromkring då. Men aptiten finns och det går ingen nöd på mig på så sätt. Jag äter och dricker gott och det märks när jag ställer mig på vågen. Men vad gör det? Jag håller mig inom acceptabla värden.

Det blir en lugn dag i morgon med. På torsdag ska troligtvis jag och sonen ut på en lätt löpträningsrunda. Det kanske blir startskottet för min omstart. Minns en annan omstart jag hade. Det var efter att jag sprungit för mycket, och överbelastat mitt knä, som jag var tvungen att ta det lugnt ett tag och försiktigt ta mig tillbaka till löpningen igen. Några veckor senare persade jag på milen med mer än en minut. På träning! Ytterligare några veckor senare hade jag pressat min miltid med fyra minuter sedan min bästa-tid innan överbelastningen. Det var på ett lopp.

Vila behöver vi ibland. Jag är övertygad om att det är bra för kroppen med lite längre viloperioder också. Nån vecka eller så lite då och då. Jag vet hur det kan vara - man blir rastlös när man inte får ge sig ut som vanligt - men jag tror ändå att kroppen kan behöva det ibland. I alla fall min gamla kropp! Nu fick den massor med vila under min förkylningsperiod men nu börjar det som sagt bli dags att börja tänka träning igen. Men det får bli en försiktig start. Kan inte säga annat än att jag längtar efter att komma igång igen. Å vem vet - kanske det för med sig nya pers...?


Januarisammanställning
Löpning: 10tim55min, 112,7k (10,3km/h), 1.029 höjdmeter och 133bpm i medelpuls.
Styrketräning: 4tim22min.
Längdskidåkning: 2tim51min, 20,23k (7,1km/h), 108 höjdmeter och 115bpm i medelpuls.
Total träningstid: 18tim8min (träningstid hittills i år: 18.08tim).

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet