Äntligen igång!

ÄNTLIGEN är jag igång med träningen igen. Efter sjutton dagars frånvaro pga influensa  så blev det en tur till gymmet i dag - där jag förutom traditionell styrketräning tog ett par korta cykelpass, ett SkiErg100m-test och löpning på löpbandet.

På det här gymbesöket ville jag gasa och bromsa samtidigt. Dels ville jag se om jag jag kunde pressa kroppen litegrann samtidigt som jag ville låta det ske med ett visst förstånd. Värmde upp några minuter på motionscykeln innan jag äntrade löpbandet. Där körde jag fyra stycken två-minuters-intervaller i stegrande tempo (10, 12, 14 och 16km/h enligt löpandets hastighet) med trettio sekunders vila efter varje. Jag var bestämd med att avbryta så fort det inte kändes okej - men det funkade jättebra hela vägen. Oj, vad skönt det var att komma igång igen.

Svetten rann bra fint när jag klev av löpbandet och tog mig an styrkemaskinerna och övningarna på mattan. Det blev HIT-styrka med ganska lätta vikter och allt kändes bara bra. Fick ta det extra lugnt med några övningar som påverkar övre delen av trapezius-muskeln negativt. Just den muskeln har jag riktiga smärtor i vilket ger mig både huvudvärk och yrsel. I alla fall vill jag tro att det beror på det. Anna, som också var på gymmet, ledsagade mig vant igenom diverse stretchövningar som förhoppningsvis hjälper mig något. Bra att ha "en egen" arbetsterapeut som visar. :D





Avslutade med en hundring i stakmaskinen med tiden 20,8sek (bara en tiondels sekund över mitt personbästa). Att jag hade den kraften kvar efter sjukperioden överraskade mig en aning. Men ett skönt besked var det. Till sist varvade jag ner med några minuters stilla trampade på motionscykeln. Det är skönt att vara igång igen och till nästa vecka hoppas jag att orken för utelöpning finns kvar. Det var inte svårt att komma igång med träningen igen. Jag har längtat efter det och nu känns kroppen plötsligt lite tightare igen. Men det är en bit kvar innan jag kommer känna den där riktiga spänsten igen... ;)


Inte så spänstig än... Lite matt på mattan var jag allt.

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro