Vinterspring i Karlsborg

Dagens Vinterspring i Karlsborg var min generalrepetition inför Winterrun i Göteborg om en vecka. Mitt mål var att springa tio kilometer med god marginal från att ta ut mig och bara se om jag grejade att ta mig runt på mindre än 50 minuter. Jag blev jätteförvånad över resultatet...

Vi var runt 20 personer som sprang olika distanser. Jag valde som sagt milen och banan var densamma som förra året - en varvbana om ca fem kilometer i Norra Skogen. Det var omkring tio grader kallt och vindstilla men inget snöfall den här gången - och inte riktigt lika halt, även om det fanns en del ganska hala partier i år med. Jag sprang i mina vanliga löpardojor utan broddar.


Där står jag - lite blygsamt långt bak - och vinkar mot fotografen


Startade långsamt ihop med en tjej som jag hade lovat att visa var vändpunkten för fem kilometersbanan fanns. Den fanns ungefär 100 meter från start, och när jag pekat ut den så ökade jag tempot och fortsatte med ett jämt tempo och en mycket behaglig ansträngning loppet igenom. Med min nya klocka på handleden höll jag främst koll på puls, tempo och kadens (steg per minut) under de åtta första kilometerna. Jobbar verkligen med att korta stegen och undvika att landa på hälen och där är klockan ett bra hjälpmedel för att se steg-kadensen. Pulsen höll sig långt under min mjölksyratröskel, stegen runt 170 per minut (målet var så nära 180 spm som möjligt) och tempot runt 4:35 per kilometer. Löpningen kändes väldigt skön, och fastän tempot var ganska högt så blev det aldrig riktigt jobbigt. Minns förra året då jag verkligen fick slita hårt för tiden 45:17 på den här banan. Sån otrolig skillnad i dag. Efter drygt tre kilometers löpning gick ena skosnöret upp och jag var tvungen att stanna å knyta. Hände mig ju på förra Vinterspringet också. Något att lära till Göteborg alltså...

När det var ett par kilometer kvar svepte jag över till en ny display i klockan och höll mest koll på tempo, distans och totaltid, för att mot slutet ändra till att enbart se totaltiden. Strax före mål var det så himla gött när man förstod att loppet skulle gå under 45 minuter. Arrangören ropade ut "44:33" när jag spurtade över den osynliga mållinjen och min klocka stannade på 44:33,9. Precis som förra året blev distansen 9,79 kilometer men den här gången 44 sekunder snabbare. På nedansående bild har jag jämfört de båda Vinterspringen med varann. Kolla framförallt på medelpulsen - bra mycket lägre i dag trots att det gick snabbare. Inte konstigt att jag var mindre trött. Känner mig sjukt nöjd!

Observera att jag sprang snabbare i början förra året men sedan tappade jag en del efter fem kilometer. Hade ett betydligt jämnare tempo i år. Att knyta skon tog 9 sekunder men tiden från det jag var tvungen att bromsa upp till jag var uppe i löptempo igen tog 16 sekunder (hahaha). Hade jag fortsatt till exakt 10k hade tiden nog landat runt 45:20 - kanske snabbare eftersom de sista 200 hade varit utför... :) ;)

Den stora skillnaden var ändå pulsen. I snitt 156 bpm i dag mot 165 förra året. Förstår varför det kändes så mycket bättre den här gången...




Film från SOK Unden

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet