Hög tid för styrka!

Det blev mycket tid i soffan på morgonen innan jag till slut masade mig iväg till gymmet för ett intensivt och snabbt styrketräningspass. Passade även på att testa pulsklockan på löpbandet.

Det har inte blivit nån styrketräning tidigare under veckan eftersom det varit så fina förutsättningar för längdskidåkning. Å andra sidan är det ganska mycket styrketräning i det med - speciellt när runt 50 procent av sträckan tillryggalades genom stakning. Då får överkroppen sitt!

Gymmet finns ju alltid där men så här fina vinterdagar med bra skidspår på berget är inte var dag man får vara med om. Det vill man ju inte missa. Två skidturer har det blivit men i dag blev det alltså prio på ett gympass - ett snabbt och effektivt sådant.

Innan styrketräningen värmde jag upp på löpbandet. Tyckte det var spännande att se hur pulsklockan skulle fungera inomhus. Ställde in hastigheten på löpbandet och ökade den med två minuters mellanrum. Klockans distans och tempo stämde hyfsat bra med löpbandets. Generellt sett låg hastigheten på klockan nån km/h lägre än vad löpbandets display visade, speciellt när hastigheten gick uppåt 14-16 km/h. I de lägre hastigheterna låg det mer lika.

Som sagt - inte så lång tid på gymmet i dag och inte så tungt heller. Blev mer av ett svettigt konditionspass än ett svettigt styrkepass... På söndag får det bli styrka igen - lite tyngre och kanske med inslag av styrketräning för löpare.



Kommentarer

Populära inlägg

Under 50 minuter på milen!

Speciell solståndslöpning i Dalarna

Lila milen - hatad och älskad