Långlöpning - när far får välja

Farsdagsfiradet började kvart över åtta i morse. Då startade jag nämligen mitt näst längsta löppass någonsin. Nästan tre mil på Billingen var en perfekt start på dagen.

Frukosten åt jag när jag kom hem. Efter dusch och traditionellt firande från barnen hade klockan hunnit bli halv tolv - så det blev en riktigt sen frukost. Den lugna löpningen med låg puls ville jag göra på fastande mage. Körde enligt Maffetone-upplägget så jag började med att promenera och jogga om vartannat. Så gjorde jag i nästan tolv minuter och sen började jag jogga mer regelbundet, då inom arbetspulsen 122-132bpm (66-71 % av max). Jag började lagom när jag hade nått rundans längsta och mesta stigning, så det blev en hel del gång i uppförsbacken för pulsen gick snabbt över 132 när jag sprang.

Strikt tillämpning av 132-gränsen hölls passet igenom. Ibland missade jag ljudsignalen från pulsklockan och då skenade det iväg lite. Men summa summarum hamnade medelpulsen på 127bpm. Vädret var rätt bra. Det var blött men det regnade inte. Det blåste rätt bra på sina ställen men för det mesta var det vindstilla. Efter att ha sprungit Raka linan svängde jag in på Hallan-vägen och tog riktning mot Ljungstorp/Varnhem.

Här var det en hel del trafik. Många jägare ute och hundarnas skall ekade i skogen. Som väl var hade jag reflexväst på mig. Tänkte att risken för att bli förväxlad med en älg skulle vara ganska liten. Fast man vet ju aldrig med dessa jägare... Jag överlevde och kom så småningom fram till Ljungstorp och följde vägen förbi Svarvarebacken. Med den vägen skulle sträckan bli 28 kilometer - vilket var mitt mål. Jag ska hålla mig där ett tag innan jag ökar till 30k. Kroppen behöver vänjas. Jag har sprungit 32 kilometer en gång men då gjorde det ont efteråt. Återhämtningen var lång. Gör inte om det misstaget...

Det blev ett bra pass. Visst känns det i benen nu, men inte som efter 32-rundan. Jag är nog kapabel till att hålla ett 5:45-tempo på distansen utan några större problem, och det är jag väldigt nöjd med. Om jag räknar bort uppvärmning, längsta backen och nedvärmning och tar snittet på resterande 24k så hamnar jag på ett 5:50-tempo. Och då var jag tvungen att gå en del när pulsen gick över 132 - och dessutom stannade jag och fotade en del. Jag tycker att jag funnit något med träningen i den här riktigt låga pulsnivån. Känns gött och det ger mig hopp inför Wings for Life World Run i maj 2016.



Efter ca 2 kilometer. Morgontrött - men passade på att ta en selfie då pulsen behövde gå ner i backen (Lerdalavägen).

Världens rakaste väg - Raka linan - men den här bilföraren hade nog bara lite otur...

Hallan-vägen

Nog för att jag var högt upp men...

Lupiner som blommar i vägkanten den 8 november. Något är ur led.

Frukost halv tolv på förmiddagen








Kommentarer

  1. Väldigt inspirerande att läsa om dina träningsrundor. Du är helt otrooolig! Kkkkkk
    //Littleoil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Min mening med bloggen är att inspirera. Det var väldigt roligt att läsa din kommentar på dalmål - lite som om Kalle Moraeus skulle ha sagt orden... Kkkkkkkkkk!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet