Intervaller i blåsta´

Annas träningsveckor avslutades med ett intervallpass i höstblåsten. I morgon ska jag påbörja mitt eget träningsupplägg - med allt vad det kan innebära.

Kvällens pass gjorde jag ganska direkt efter att jag kommit hem från jobbet. Det blåste upp ordentligt under eftermiddagen, vilket var till både fördel och nackdel när jag sprang. Jag drog nytta av medvinden och fick kämpa lite mer när det var motvind. Försökte så gott som möjligt välja platser där det fanns lite lä.

Det är som ni vet Anna som har lagt upp det träningsschema som jag följt ett par veckor nu. Det här intervallpasset var finalen och hennes uppmaning var att jag skulle springa 5x3min med ett så jämt tempo som möjligt. Vilan efter varje intervall var två minuter lång och bestod av gång och jogg. Själva intervallerna hamnade rätt (4:00- 4:03- 4:05- 4:06- och 4:07-tempo) men tempot i varje intervall varierade en del. Sprang en bra bit under 4-tempo i början, men den farten orkade jag inte hålla, så det blev succesivt långsammare. Men tid och distans för varje intervall låg väldigt jämt. Jag är inte så vaaan - men jag är nöjd!

Ja, i morgon kör jag igång med mitt eget träningsupplägg. Det är ett justerat upplägg som innehåller rätt många backpass och lite längre långpass än tidigare. På en fjortondagars-period har jag lagt in ett pass till mot vad jag hade tidigare. Men det är bara "på pappret" än så länge. Får se hur det går i praktiken å det är inte alls omöjligt att det kanske blir en och annan justering till efterhand också. Premiär i morgon då - och då med ett långsamt men krävande intervallpass uppför Billingen.

  
 

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet