Snart dags för Midnattsloppet i Stockholm igen

Starten för Midnattsloppet i Stockholm närmar sig med stormsteg och nu är det mindre än en vecka kvar. På lördag klockan 21:25 går starten för min grupp - 2A. Nån timma senare ska jag väl ha sprungit i mål hoppas jag...

Fick en liten "feelgood-känsla" när jag såg att jag skulle kunna vara med i grupp 1C om det var så. Seedning krävs för den gruppen - och den tiden har jag ju från mitt lopp i Oslo tidigare i våras. Men min startgrupp blir kanonbra. Bara en massa snabba löpare framför mig borde ju innebära att det inte blir så många som är i vägen. Förmodligen en själv som blir omsprungen mest. Sen är ju Anna med i samma grupp också - å det blir ju väldans trevligt! Fast henne lär jag inte klara av att hänga med om hon sätter den sidan till. Hon är så oerhört stark och snabb när hon vågar och allt stämmer!

På tal om Anna (denna elitdrottning inom löpning m.m.)... Vi var ute och tränade löpning i backe ihop i går kväll. I en drygt 400 meter lång backe utmed Södra Bergvägen i Skövde, där medellutningen är ca 5 procent. Jag var trött redan innan passet. Hade precis gått av mitt andra 12h-pass i rad och låg efter med sömnen. Förstod inte riktigt hur jag skulle orka, men jag vaknade till när vi satte igång med intervallerna. Fick slita en del där och energin som de gav var som en skänk från ovan. Sex gånger skulle vi ta oss upp för backen och sen gå och jogga ner till starten igen. Ett bra pass som gav styrka för benen och säkert en del positiva effekter på konditionen. Det var ett lagom jobbigt pass och mycket bra upplagt. Ett klart mer utmanande träningspass än vad jag själv brukar göra på lördagskvällarna efter ett arbetspass. Fast en amatöranalytiker på jobbet beklagade sig i efterhand över att vi hade alldeles för få intervaller och att det gick på tok för långsamt uppför. Sen ville hen att jag skulle notera det... :)

I dag blir det vila och 12h jobb igen, men på måndag blir det ytterligare ett intervallpass. Då träffas förhoppningsvis ett gäng glada å löpsugna tjejer och killar vid Arena Skövdes stora entré för att tillsammans jogga lite långsamt ut mot Pansarvallen vid P4. Där är det tänkt att det ska bli ett intervallpass av något slag (vi som är med vid start bestämmer hur det ska läggas upp) och jag styr som vanligt upp intervallerna med visselpipan i mun. Välkomna ni som vill vara med. Efteråt blir det ett gympass på Actic för den som önskar.

På tisdag är det Strupen upp här i Skövde. Om jag kan så står jag nog där på startlinjen på Dalvägen klockan 18:00. Där väntar 1.320 meters löpning och 132 höjdmeter. Det låter kanske inte så farligt för en del av er, men jag lovar - det känns! I alla fall för mig! Det är enormt jobbigt att springa där å man (jag) tar slut ganska snabbt. Det gäller att försöka springa klokt och inte rusa iväg för mycket från start. Benen blir snabbt stumma och syret i lungorna kan fort ta slut. Ser med andra ord fram emot loppet med en skräckblandad förtjusning. Men som sagt - jag kanske inte kan vara med. Jag jobbar och min medverkan beror helt och hållet på om jag kan komma ifrån jobbet en stund eller inte. Efter 'Strupen upp' blir det total vila från ALL träning fram till uppvärmningen inför Midnattsloppets mil. Nästan hundra timmars vila! Välbehövligt...



Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro