I'm back! Eller???

Hej! Har ni saknat mig? Och alla mina fina träningsinlägg här på bloggen? Ni förstår, jag har varit på solsemester och samtidigt kopplade jag av från min blogg. Men nu tänkte jag dra igång så smått igen...

Har haft riktigt fina dagar på Mallorca. Det har mest varit lata dagar på stranden och vid poolen, långa promenader i byn och på strandpromenaden och mycket gott att äta och dricka. Det har väl inte varit det optimala livet för att hålla kroppen i toppform precis. Lite tråkigt var det att jag hade problem med sömnen varenda natt. Hade ruggigt svårt att sova. Men det var en härlig vecka och man måste få unna sig lite ibland också. :)

Träning då? Det fanns ett gym på hotellet men det var lite spartanskt och kändes inte så inbjudande, så nån styrketräning blev inte av. Däremot sprang jag vid tre tillfällen. Två milslånga lågpulsrundor och ett intervallpass om cirka 6k. Underbart att springa i värmen. Musklerna blir inte så stela och att springa i sanden utmed Medelhavet är bara så suveränt. Men det var svettigt. Riktigt svettigt! Och det var nog bra att jag hade fått träna på att springa i värme - för samma dag som jag kom hem till Sverige igen skulle jag springa MalmöMilen...

När jag anmälde mig till det loppet var inte resan inbokad. Då var tanken att jag skulle vara i Skåne några dagar och i samband med det springa MalmöMilen. Nu blev det ju inte så. Fredagen var den sista dagen på Mallis. Vi hamnade i nått slags "ingemansland" när vi fick checka ut från rummet vid tolvtiden och fördrev resten av tiden med att slappa vid poolen, shoppingpromenera och besöka en restaurang. Vid halv åtta på kvällen lämnade vi Alcudia med bussen som tog oss till flygplatsen i Palma. Strax efter 23 lyfte planet och på utsatt tid, 02:10, landade vi på Landvetter utanför Göteborg.

Vi nådde hotellet i Kinna strax efter tre på morgonen och gick å la oss vid halvfyra. Jag hade som vanligt svårt att somna och slocknade nog inte förrän framåt fem. Sen var det väckning ett par timmar senare, frukost och iväg mot Malmö. Ja, ni förstår. Jag hade sovit 2,5-3 timmar det senaste dygnet och nu var jag vaken igen och körde hela vägen till Skåne. Jag överdriver inte när jag berättar att jag kände mig som en zombie strax innan starten i ett högsommarvarmt Malmö klockan tre på eftermiddagen. Men jag var fast besluten över att genomföra loppet i alla fall. Ställa in var inget alternativ!

Gick ut i ett behagligt tempo och kände att "detta tempo kommer jag att kunna hålla länge". Efter drygt fyra kilometer var den känslan borta. Energin tömdes snabbt ur kroppen och det blev allt motigare och motigare. Veckan på Mallis tog ut sin rätt. Jag var varken utvilad eller tankad med rätt bränsle. De första fem gick på 24 minuter men sen sackade jag rejält. De sista fem blev nämligen en blandning mellan gång och jogg. Jag var så vansinnigt trött att det inte fanns en chans till att hålla det fina tempo jag hade i början. Jag ville inte heller riskera att kollapsa innan mål, vilket jag fick höra efteråt att det var många som hade gjort i värmen. Sparade mig också till spurten på slutet - en 100m lång sprint innan mållinjen. Jag tog mig i mål på tiden 51:08 - en tid som blev den sämsta jag gjort i ett lopp på mycket länge - men det var en tid som jag var väldigt nöjd med, trots allt.

Nu har jag varit hemma ett tag och känner att jag börjar att återhämta mig så smått. Har inte riktigt kommit in i det här med att äta nyttigt (skyller på att jag har semester ett tag till) men jag har hunnit med ett styrkepass på gymmet och en kort kvälls/natt-löpning i sommarnattens ljus. Något ska det väl bli i morgon också å sen på söndag är det dags för en gammal tradition: Solståndslöpning!


Från stranden i Alcudia

En katt i byn Valldemossa

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på