Laddar inför Göteborgsvarvet

Göteborgsvarvet närmar sig med stormsteg nu. Men jag känner faktiskt ingen större press att prestera tider där. Ska ta det precis för vad det är - ett kul lopp där jag ska njuta av stämningen och försöka få till en skön löpkänsla. Fast det gör ju inget om jag gör en bra tid också...

Tänker på hur fantastiskt bra det har gått i de två första stora loppen i år. Personbästa på 10k (44:43) Sentrumsløpet, Oslo - och på 21,1k smått otroliga 1.43:00 + distansbästa (26,44k) i Wings for Life World Run, Kalmar/Öland. Tider som jag i bästa fall skulle kunna nå i höst eller eventuellt nästa år. Och dessa har bara kommit utan några som helst extrema ansträngningar. Det är så jag vill ha det. Kunna njuta av loppet med skönt ansträngande löpning - och om man har en riktigt bra dag kanske få till en hyfsad tid också. Målet för Göteborgsvarvet blir just att hitta det där sköna tempot och få NJUTA av loppet och löpningen! Om det blir en bra tid eller inte beror såklart på dagsformen och andra förutsättningar (väder och vind till exempel). Det blir som det blir. Det är lugnt...

Efter dagens jobb var jag rejält trött när jag kom hem. Hade hunnit med en gratulationsfika på stan innan, och somnade gott på spikmattan hemma i sängen. Sen bytte jag om och tog en ganska tuff löprunda i det småtrista vädret (det var regnigt, blåsigt och kallt). Det blev några varierat långa intervaller. Började med snabba tre kilometer följt av en kilometer gå- och joggvila. Sen blev det två snabba kilometer följt av ännu en lugn kilometer, och avslutningsvis en snabb kilometer mest uppför, i motvind och med regnet piskande i ansiktet. Sprang ikapp en cyklist som tycktes kämpa för fullt för att hålla sig kvar framför mig. Det var lite kul och en bra draghjälp. Jag hann inte springa förbi innan intervallen var slut. Men det var väldigt nära... Passet avslutades med ett par kilometers nedjogg, så jag fick ihop en mil sammanlagt. Ett jobbigt pass som var skönt när det var slut. Det här var nog det sista (?) jobbiga passet innan Göteborgsvarvet. Ett tungt gym och ett par lättare löpningar till den här veckan ska jag väl hinna. Nästa vecka blir det mest vila.



(Lämna gärna en kommentar om vad du tycker verkar vara fördelar/nackdelar med FunBeat respektive Strava.)  
Får en del betald träning på jobbet också... ;)
Var lite slarvig med hjälmen bara. Fy!!!






Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet