En härlig vecka och helg?

Den gångna veckan har gått i firandets tecken. Grabben fyllde 20 år i tisdags och en bekant fyllde 50 år i onsdags. Det har alltså firats en hel del och då ingår det att man stoppar i sig en del nyttiga saker - men också en hel del onyttiga...

Det känns verkligen i kroppen att veckan inte varit som vanligt vad gäller det jag har ätit. Känner mig lätt "svullen" och lite hängig. Jag hoppas komma i fas med matintaget nästa vecka. Äta som vanligt och må som vanligt. Vikten har pendlat en del upp och ned men jag har ändå hållit mig på ungefär samma nivå hela tiden, förutom någon enstaka topp. Träningen har jag lyckats få med såsom jag önskat också.

I lördags förmiddag tog jag med mig Selma ut på järnvägsbanken och joggade i ett mycket behagligt tempo västerut. En bit efter Ljungstorp vände vi och joggade hemåt igen. Hjärtslagen snittade på 131 slag per minut (70 % av maxpuls) och ansträngningen var inget att tala om. Solen sken på oss och jag kunde förnöjsamt summera 23 kilometer och ett personligt distansrekord när det gäller löpning. Målet med att klara 30 kilometers sammanhängande löpning i år kom ett steg närmare. Åt ett par bananer hemma, duschade, bytte om och sen drog hela familjen iväg till Moholm för ett riktigt trevligt 50-årskalas på Moholms herrgård.

I dag söndag blev det en promenad upp till Billingens friluftsområde på förmiddagen. Jag och Selma gick med raska steg genom skogen, uppåt på den branta stigen som på sina partier bjuder på 17-procentig lutning. Hemifrån och upp till Lilla Alphyddan är det ganska exakt 1.100 meter att gå (och i snitt 10 procents lutning), vilket gav mig ett bra träningspass. Gick i hyfsat bra fart, och trots att Selma behövde uträtta en del på vägen upp så tog det oss bara 14 minuter. Ja, ni kan läsa hur nördig jag är när jag till och med analyserar promenader... *skakar på huvudet* Där uppe gick vi If Hagens tipspromenad och fick som vanligt inte så många rätt. Åtta tror jag. Av 12... Jag visste i alla fall att Eurovision Song Contest ska gå i Wien i år. Bara det! Får väl passa på att önska Måns Zelmerlöw lycka till med "Heroes" där i Österrike. Och även ett lycka till i träningen och genomförandet i den klassisker han lovade svenska folket att han skulle genomföra om han vann Melodifestivalen. Efter tipspromenaden åkte vi till mor, och därifrån tog vi en tur till Hjo, där vi både fikade och handlade på Ica och Hem & Hobby. Det var fantastiskt kul att hon ville följa med ut å fika på café, för första gången på minst tio år tror jag. Och Selma fick ännu en promenad - den här gången utmed Vättern.




50-årsfirande. Huvudrätten bestod bland annat av hjort...

På promenad i Hjo.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet