Lite lättare, lite snabbare och lite starkare...

Med ganska små och enkla medel tycker jag ändå att det går framåt. Har minskat en del i vikt och känner att det har blivit lite lättare i löpspåret nu. Jag orkar springa längre å har blivit lite snabbare där - och på gymmet har jag hittat modellen till att lyfta ännu tyngre...

...och bli starkare? Men först lite kort om viktnedgången. Jag äter lite nyttigare, och vad jag vill, men ser till att ligga på ett konstant lågt kaloriunderskott (ca 500 kcal/dag). Nu det senaste tränar jag mer och bättre än förut. Jag upplever att jag lagt på mig lite mer muskler - och tappat ganska mycket runt magen (mina jobbyxor kanar ner allt längre på höfteerna men jag ändrar inte på bältet än, för jag vill påminnas om att jag faktiskt tappat en del i vikt). För perioden 31 mars tills i dag har jag minskat 2.5 kg i vikt. Jag utmanade mig själv med att tappa 3 kg till den 12 maj - och det finns ju hopp för det. Då kompassmer jag springa årets Göteborgsvarv ca 9 kg lättare än förra årets varv. :)

Löpträningen funkar oxå fint just nu. Inga direkta krämpor trots att jag springer ca 3 mil per vecka. Fördelar träningen mellan intervall- lång- kort- och snabbpass. Märker att farten kommer smygande ändå. I går skulle jag värma upp långsamt i 2 km innan min intervallträning, och råkade hamna under 4:40-fart. Det kändes inte så då men det hade nog känts efter ett tag. Vad gäller distansen så är det inte så värst besvärligt att springa 15-16 km. Bara det är en stor personlig framgång för någon som normalt bara fokuserar på tider... ;)

På de styrkepass jag gör i dag har jag ökat på vikterna en del - särskilt för benen. Istället för många reps i rad så nöjer jag mig med 4-5 reps men i 4-8 set. Blir betydligt bättre för mina bortdomnade ben (pga diskbråcket) och funkar bra för resten av kroppen oxå. Naturligtvis varierar jag i min träning här oxå...

Två veckor kvar till Göteborgsvarvet. Gäller att fortsätta att träna klokt, äta å dricka bra och hoppas på att man får vara skadefri och frisk. Sen blir det dags att satsa på millöpningen igen. Ett personbästa på milen skulle sitta fint i år. :D

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet