Solståndslöpning igen

 Två gånger varje år inträffar det - solståndet. I går kväll var det vintersolståndet, och nu vänder det och går mot ljusare tider. Åtminstone här på norra halvklotet. 

I och för sig är den här dagen (torsdagen den 22 december) exakt lika lång som i går. Kanske någon tiondel av en sekund längre. I alla fall här i Skövde. Men i morgon fredag, då är dagen hela 11 sekunder längre. Härligt va? ☺

Nåja, ni som eventuellt fortfarande läser den här bloggen vet att jag brukar vara ute och springa just då solståndet inträffar. I går inföll den tidpunkten klockan 22:48, och jodå, jag var ute och sprang. Det var längesen jag sprang senast (har varit en höst med mycket sjukdom), så jag nöjde mig med ett par kilometer. 

Nu får jag ställa klockan på sommarsolståndet 2023. Den 21 juni klockan 16:57 är det dags igen. Men jag hoppas på några sköna löppass innan dess...




Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro

Ångestfyllda SLA-loppet