Fortsatt kämpigt - men disciplinerat...

Ordet TUNGT har använts flitigt här i bloggen den senaste tiden, i alla fall innebörden av ordet. Men den tunga perioden tycks tyvärr inte vilja ge med sig. Känner mig orkeslös och maktlös, för jag vet inte riktigt varför eller vad det här beror på. Har i och för sig mycket om och kring mig just nu, och den mörka årstiden kanske påverkar mig mer än vad jag tror. Men trots det tunga oket har den här veckan blivit en av de bästa träningsveckorna på länge! I allt det motiga har jag för en gångs skull lyckats vara disciplinerad i min träning. Tagit mig till gymmet och kommit ut på löpträningspass. Tackar filosofin, "att köra på känsla", för det! ;)


De senaste sju dagarnas löpträning. Däremellan styrketräning. Allt på känsla... 



Andra knep som jag tagit till för att motivera mig har varit att lyssna på olika poddar, läsa artiklar och kolla in Youtube-klipp. Allt har kretsat kring träning, och då speciellt löpträning. Det har faktiskt gjort nytta! Så inspirerande att till exempelvis få lyssna till ultrakungen Rune Larsson från Trollhättan. På en underhållande matföreläsning jag hörde med honom (på YouTube), sa han ungefär så här:

"Ät vad du vill. Glädjen i att äta är en underskattad energikälla. Att äta en hamburgare och dricka en Cola tillsammans med goda vänner ger mer löpenergi än att sitta ensam hemma och knapra på en morot."

Vidare har jag läst artiklar om backträning (t ex den här), hört en jämnårig löpare, Lars-Erik Nilsson från Torsby, ge ett enkelt råd för den som vill bli duktig på löpning: "Ge dig ut och spring!"

"Tjugo mil i veckan, mindre kan man väl inte träna, det är ju bara en timma på morgonen och en timma på eftermiddagen..."


Vilken underbar kommentar, va? Några 20 mil kommer det inte bli för mig, men givetvis har han rätt. Ju mer man springer (utan att bli skadad), ju bättre blir man. Han gav fler tips på olika sätt att träna. Vill du höra så lyssna in poddavsnittet HÄR.

Stärkt av alla dessa intryck har jag tränat varje dag den senaste tiden. Varannan dag löpning, varannan styrka. Och det har jag gjort trots att det känts väldigt motigt. Kroppen känns förträfflig av all träning, så det har nog gjorts på rätt sätt. Som på "långlöpningen" i torsdags (nästan nio kilometer), då jag sprang långsamt och la in gång när det kändes för jobbigt. Än har jag inte den mentala delen på plats - "pannbenet" ni vet - men jag vet att det finns där och kommer fungera ju mer jag får träna det.

I morgon är det söndag och då blir det i alla fall en vilodag, den tredje för i år. En träningsfri dag alltså. Jag jobbar den här helgen och ska hålla mig vaken hela nätterna igenom. Men det ska väl inte vara så svårt, denna fullmånehelg...


PS. Såg ni den penumbrala månförmörkelsen (ca 90 % av månen gick in i jordens "halvskugga" - penumbran) vid 20-tiden. Nä, inte jag heller. Den var knappt synlig om man inte kollade noga. Den 19 november 2021 ser vi nästa "delvisa månförmörkelse" i södra Sverige (i nordvästra och norra Sverige - och i princip hela Norge - kan man se en blodmåne vid månens nedgång). Om vi väntar till tidig morgon den 16 maj 2022, då blir det en blodmåne. Ja, en total månförmörkelsen alltså! Klockan 04:11 är den total - klockan 04:41 går den under horisonten, så här i Skövde måste man befinna sig på rätt sida av berget för att se den totala förmörkelsen. Fast om vi kan se den då beror ju på molnigheten... DS.


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet