Ska man träna efter någon annans träningsupplägg?

En del tycks tro att alla människor bara jobbar på vardagarna och är lediga på helgerna. Många träningsscheman som man kan hitta på nätet verkar i alla fall vara anpassade till folk som jobbar måndag - fredag. Nu har jag ändå kört igång med löpträning efter ett sånt däringa träningsschema (som jag hittade på Garmin Connect), vilket jag har fått anpassa upplägget på. Vill att mina långpass hamnar på de dagar då jag är ledig - eftersom jag jobbar långa arbetspass varannan helg. Ska jag träna på arbetsdagar får det bli kortare pass.

Har tidigare frågat mig själv om man verkligen ska köra efter ett träningsschema som anpassats för att passa alla (eller kanske ingen)? Kom fram till att jag ville testa, framförallt för att sätta "press" på mig själv att komma ut regelbundet. Tre gånger i veckan ska jag löpträna enligt detta schema (ibland fyra gånger) - och målet är att efter 16 veckor klara av ett maraton. Mitt sikte på maraton är inställt på slutet av augusti, så jag har absolut ingen brådska. Känner jag mig sliten så hoppar jag över något eller några pass, för jag har ju tid på mig att slipa till mara-formen. Du kan läsa mer om träningen och träningsupplägget i detta inlägg (länk).

Körde igång för precis en vecka sedan - och startade med en vilodag. På tisdagen var jag ute på 30 minuter lätt löpning, på onsdagen 30 minuter crosstrainer + styrketräning och på torsdagen kom mitt första långpass (16,5 km). I går (söndag) sprang jag 30 minuter med högre puls än i tisdags. Totalt fick jag ihop drygt 34 kilometer löpning, samt en bit över 4 km på crosstrainern, denna första vecka. Nu väntar ytterligare pass. I kväll blir det mer crosstrainer och styrketräning...

Lördagsmorgonens magiska måne (ursäkta suddig bild / dålig fotograf och mobilkamera)


Pulsen låg högt på söndagens pass


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet