Årets första löpträning

I år inleddes träningsåret redan i dag. Förra året sprang jag min första tur den 18 januari - och då blev det fem kilometer (totalt 15 km i januari). I dag blev det drygt nio kilometer där 10 x 100 meter backträning ingick. Startade med uppvärmning och därefter sex stycken backintervaller på Lerdalavägen (brant uppför) där jag fick slita ordentligt. Tempot låg mellan 4:16- ner till snabba 3:24-tempo. Nu blev det väl mest träning av löpstyrka, puls och pannben i den här backen. Jag tog i ordentligt i den branta stigningen och var helt slut efter varje intervall. Tog tid att hämta sig inför nästa, och nu i kväll känns det verkligen att benen har fått jobba...


Mitt BÄSTA tempo i dag (kanske inträffade i ca 10-20 meter?) hade inte ens räckt till medeltempo för att slå världsrekord i maraton...


Efter de jobbiga intervallerna uppför så var det skönt att jogga ett par tre kilometer nedför innan jag tog mig an nästa backe. Det var vid Lillegårdens idrottsområde och backen upp mot Frostaliden. Även här körde jag 100 meter, men backen var mindre brant och då blev drivet i benen något helt annat. Återhämtningen efter varje intervall tog inte lång tid heller. Träningen i just denna backe fokuserade mer på löpsteget, och tempot hamnade på 3:37 - 3:20. Betydligt snabbare än i den branta backen alltså. Skulle vara glad om jag orkade hålla samma tempo i lika många kilometerintervaller. ;)


En fin dag i dag. Här en bild från Tibro då jag var ute och gick med hunden i Hörnebospåret. Solen på väg ner...


Annars har dagen bestått av ett långt besök hos mor, promenader med hunden och utrensning av julen här hemma. DET känns otroligt skönt!!!

Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro