Ska springa runt Lund om en vecka

"Fy faan", var arbetskollegans spontana reaktion på distansen när jag berättade att jag ämnar springa Lund Runt (27,7 km) nästa lördag. Äh, svarade jag, det ska nog gå bra. Och det hoppas jag att det ska. Ser loppet som ett träningspass och siktar inte på någon tid direkt. Ska vara med mest för att träna på lite längre distanser. Men om jag skulle gissa på en tid, så tror jag att min nuvarande form kan få mig i mål på 2:35 - 2:50 nånting. Dagsformen och andra icke påverkansbara förutsättningar avgör såklart. Vi får se nu på lördag den 17 november hur det går. Klockan nio på morgonen går starten.

Tidigt i morse var jag ute på en milslång löprunda. Vid halv fem startade jag hemifrån och joggade sedan en omväg till jobbet. Först tänkte jag köra fyra stycken kilometerlånga intervaller (med 500 meter återhämtning efter varje) i fem-tempo ungefär. Men när jag hade sprungit en halv kilometer så kändes det som om kroppen inte var riktigt redo. Beslutet blev då att försöka hålla ett så jämt tempo som möjligt genom hela passet.

Den tredje kilometern gick bra, och landade strax under fem minuter. Då även nästa kilometer låg runt fem minuter så bestämde jag mig för att försöka hålla detta tempo ett par kilometer till. Då skulle jag ju få ihop mina fyra kilometer i fem-tempo utan att dela upp dem i intervaller. Så blev det, och efter det slog jag av på takten något. Klockan stannade på 51:21 då jag var klar (5:08-tempo i snitt) och det är nog min näst bästa tid på milen i år - och då tog jag ändå inte i nått speciellt. Kanske för att det var en hel del utför och flackt på den här milen... Kan va! Men jag var ändå nöjd!

Btw, i går fick min dotter sitt körkort för personbil. Hon hade både uppkörning och teoriprov på förmiddagen, och jag är så imponerad över hur målmedvetet hon har grejat detta på första försöket. Grym är vad hon är!


Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på