Rör på dig människa!

Jag fick ihop en härligt ansträngande mil i kväll, men det sägs att svenska folket rör på sig alldeles för lite. Att många av oss har dålig kondition och inte ens orkar promenera i tio minuter utan att behöva vila. Det låter inte bra, tycker jag. Vi har alla olika förutsättningar men en ung frisk människa anser jag ska orka med ett par kilometers promenad utan att säcka ihop. Så hörrni, ut och rör på er. Då kommer orken och konditionen å ni kommer må så mycket bättre.


En mils löpning i kväll - och det gick dretbra (som man säger i Värmland). Reflexvästen är viktig i mörkret!


När jag kom hem från jobbet i kväll bytte jag om till träningskläder direkt och sprang iväg på en förutsättningslös löprunda. Det gäller att inte tänka för mycket. Inte hamna i soffan. Det var ganska kallt ute men jösses vad skönt det är att springa då. Luften känns ren och klar, och den fyller lungorna med energi. Gick lätt att springa och mot slutet fanns orken att avsluta med en snabb kilometer. Visst var det ansträngande då men jag är verkligen glad över att klara jogga en mil utan att behöva stanna och vila.


Bra med vinterpäls men håret står åt alla håll - speciellt efter ett löppass



FAKTA: Löpning 10 km på 50:47 (5:04-tempo). Medelpulsen på 81 % av max. 173 steg per minut.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet