Träning i framtiden...

God lördagskväll på er!

Har ni det bra? Sitter och myser vid teven kanske? Inget att se på, så kollade in min blogg istället. Härligt! Eller är det möjligen tidig söndagsmorgon? Solens första strålar skiner in genom fönstret, som får dig att kisa så där med ögonen och långsamt vakna till, samtidigt som du slösurfar på mobilen eller datorn? Aja, var och när du än befinner dig just nu så är du välkommen hit!

Jag tänkte skriva ner några funderingar till om det här med träning.Jag brukar ju fundera en del...  På hur träningen har varit och hur den kommer att bli i framtiden. Ta styrketräning som ett exempel. Förr var jag riktigt motiverad för träning på gymmet, men så är det inte längre. Får verkligen kämpa för att ta mig dit, och det problemet har jag haft rätt länge nu, om än i vågor. Jag tycker det är rätt tråkigt. Som väl är har jag alltid med mig sällskap nu för tiden. Det blir roligare då och underlättar mycket - så i dagsläget tränar jag där en gång per vecka. Det är ungefär vad jag mäktar med. När jag väl är där är det inga större problem att göra det man ska. Men så värst roligt är det inte som sagt, även om jag förstår nyttan med styrketräningen. Jag hoppas det ändrar sig, för styrke- och rörelseträning är så himla viktigt. Särskilt när man börjar komma upp i åren.

Löpningen går däremot bättre! Rutinen med tre löpträningar per vecka funkar riktigt bra och de senaste 11 veckorna har jag snittat drygt 27 km per vecka. Lite skillnad mot årets första 30 veckor som bara innehöll 13 km per vecka i snitt. Det känns bra att jag kunnat "steppa upp" löpningen, och jag tycker fortfarande att det är riktigt rolig att löpträna. Men vem vet hur man kommer att känna för det framöver. Hoppas, hoppas att man gillar löpningen lika mycket hela livet ut...

Läste förresten ett intressant inlägg i Hjärnfysikbloggen om löpning och åldrande. Du kan läsa inlägget här. Utifrån min bästa tid på milen (44:43 som 53-åring) fick jag enligt en formel fram att jag nu som 56-åring skulle klara milen på 46:03. Sen skulle det bli sämre och sämre tider år för år. Hmm, jag vill ju tro att jag ska snart ska kunna springa milen under 45 min igen. Och när jag har fyllt sextio tänkte jag springa milen snabbare än 40 minuter. ;) Nåväl, min förmodade utveckling enligt denna formel ser ut så här: Vid 60 år springer jag milen på 47:54, 65 år - 50:19, 70 år - 52:51, 75 år - 55:31, 80 år - 59:03, 85 år - 1.09:08. Under förutsättning att jag tränar lika bra som i dag. Fixar jag SUB40 vid 60 springer jag milen på 57:13 vid 85 års ålder... Hö hö hö hö!

Men låt oss återvända till nuet, för det är där jag helst vill vara. I torsdags var jag ute på en skön lågpulsrunda i det fantastiska Brittsommarvädret som vi fortfarande bjuds på. Färden i mina löpskor gick på asfaltsvägarna mot Aspö och Karstorp här i Skövde. Kände mig lite stum i benen från tisdagens tuffa träningspass i Trollhättan, så lugn träning passade mig bra. Fick gå ett par gånger då det blev brant uppför (för att hålla pulsen nere) och gjorde en mil tre sekunder under timman. Efteråt blev det gym på Actic tillsammans med Anna.

I dag har jag sprungit igen. Det blev backintervaller uppför i en av Skövdes brantaste och längsta backar - den gamla vägen upp till Billingehus. Tio tycken 100-meters-intervaller i denna branta backe gav fin styrketräning för benen. Tempot var oviktigt då jag ville jobba med styrkan och hålla pulsen nere. Men för den intresserade kan jag berätta att tempot låg runt 5 minuter ner till 4:20. Det är jobb den här helgen, med tre 12-timmarspass fredag-söndag, så man är lite småseg på kvällen när man kommer hem. Gött då att bara slappa i soffan. Fast i dag blev det efter löpturen då. Kändes faktiskt riktigt bra!


Dagens "träning" i sammanställning. Drog på mig pulsklocka och pulsband när jag cyklade till och från jobbet.
Vet inte om jag vill kalla det träning precis... Men cyklingen hem var en bra uppvärmning inför löpningen. 


Får önska er alla en skön lördagskväll - eller söndagsmorgon, eller vad det nu kan vara. Glöm bara inte att röra på er...


Bilden av en trött gubbe efter ett långt arbetspass och tuff löpträning

Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro

Ångestfyllda SLA-loppet