Ett bra intervallpass

*pust, stånk och stön* Annars?

Jag menar - i dag körde vi det där intervallpasset som jag berättade om i går. Sju själar i tajts träffades vid Billingskolan och efter en stunds tjôt började vi med att värma upp, uppför Norra Bergvägen, nedför Södra Bergvägen och in på järnvägsbanken mot Våmb. Därefter blev det tuffare, ja ni vet - såna däringa intervaller... Åtta stycken blev det, var och en två minuter lång. Och med bara 30 sekunders vila mellan varje intervall hann man (jag) inte återhämta sig så värst mycket. Det var kämpigt! Jag blev trött väldigt fort och pulsen drog snabbt iväg till höga nivåer. Hjärtslagen var intensiva både i intervallerna och i vilan efteråt. Det gav en riktigt bra genomkörare för pumpen i drygt 20 minuter. Mitt mål var att hålla ungefär 4:30-tempo och ha en puls runt 155 slag per minut i intervallerna (typ i nivå med det som jag räknar som tempoträning, se mer i högerspalten på bloggsidan). Det gick inte helt enligt plan men ganska bra. Pulsen var ofta över 160 slag per minut. Vid nått tillfälle på 170. Du kan läsa en del fakta om detta längst ner i blogginlägget. Jag har
även gjort en jämförelse med ett intervallpass som jag gjorde för fyra månader sedan. Där ser man verkligen hur stor skillnad det är på min kondition då och nu.

Det var i alla fall gött att komma ut på ett pass så tätt inpå det förra. Guld värt att träna tillsammans med några andra. De fungerar bra som draghjälp - och då menar jag inte bara draghjälp i själva löpningen utan också att de lockar mig att komma ut på träning. Och de två minuter långa intervaller vi körde kändes helt okej i dag. Hade i och för sig behövt längre återhämtning efter varje intervall, jag kör helst med "öppen vila" på lite längre intervaller, när jag kör pass på egen hand. Just för att orka hålla önskat tempo i varje. Jag kommer inte ifrån att gnälla över min dåliga kondition. Fast nånstans känner jag ändå hopp om att det hela ska gå åt rätt håll. Att jag hittar både orken och styrkan inom mig igen. Följ gärna med här på bloggen för att se hur det går att ta sig tillbaka dit jag vill. Om det ens går... Vill egentligen bara känna att jag orkar hålla igång långa löpningar igen. Hur fort jag springer är inte så noga just nu. Och tålamodet i min träning har jag. Ingen panik.




FAKTA Hur gick intervallerna då? Här är några fakta...

Intervall: tempo, medelpuls 
1: 4:54, 153
2: 4:41, 156
3: 5:00, 160
4: 5:00, 160
5: 4:25, 154
6: 4:24, 162
7: 4:29, 154
8: 4:31, 159

Varje intervall blev mellan 400-450 meter lång. Jag var riktigt trött efter varje urladdning. Jämförde detta pass med den gången, för ganska exakt fyra månader sedan, jag orkade springa ett helt galet intervallpass på kvällen efter 12h jobb. Det passet bestod av 16 stycken 800 meter långa intervaller, de flesta avverkades runt 4:45-tempo. Och sen hade jag bara 20-30 sekunders vila efter varje intervall. Pulsen var låg då. Som mest 157 i medel, men mest låg den runt 130-150 slag i medel per minut (första nio intervallerna). Det var tider det. Då var jag i ett helt annat slag... ;)

Här redovisar jag intervall 9-16 (8 st av totalt 16) från den 9 december 2017. 

09: 4:41, 148
10: 4:47, 151
11: 4:45, 149
12: 4:41, 152
13: 4:40, 156
14: 4:53, 157
15: 4:43, 152
16: 4:51, 155



Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro