I går och i morgon

I dag har jag jobbat för första gången den här veckan. Som jag berättat tidigare så har det varit en tung vecka med sjukdom och mycket fokus runt den och alldeles för lite sömn. Men nu vågar jag hoppas på att allt bara ska bli bättre...

Men det tar nog några dagar till innan den "normala vardagen" infinner sig. I morgon ska jag i alla fall försöka ge mig ut på en lätt löptur någonstans. Lugn löpning med låg puls är det som gäller i huvudsak för mig just nu - och så ska det bli i morgon. Har inte bestämt nån exakt sträcka, men en mil eller en och en halv blir det nog.

I gårdagens inlägg kunde ni läsa om ett helt annat löppass - ett mer utmanande. För det gäller att inte hamna i ett stim där alla pass görs i samma tempo och med samma intensitet. I går fick jag slita hårt men inte så länge. Jag studerade just det här tröskelpasset och kom fram till att mina värden låg väldigt väl med de nivåer av tempo och puls som jag lagt upp i mitt träningsupplägg och i högermarginalen i denna blogg. Dessa har jag ju tagit fram baserat på "gamla meriter" och "på känsla" av var jag befinner mig just nu - och som sagt, det stämde rätt väl. Blev nästan lite full i skratt. Jag menar det inte som skryt (bara lite), men kolla i texten här nere:



FAKTA FRÅN GÅRDAGENS TRÖSKELTRÄNING
Målet i tröskelintervallerna var att ligga på subtröskelnivå (där 4:38 är perfekt tempo och pulsen ligger mellan 154-160bpm). Den första intervallen var fyra minuter lång och hamnade nästintill perfekt. Snittempot var 4:38 och medelpulsen 159bpm. Som lägst låg den 30 meter i starten (153bpm - sedan upp 154) och som högst 163bpm. Den andra intervallen, som var sex minuter lång, blev en så kallad supertröskel, dvs där mitt "perfekta kilometertempo" ska vara 4:30 och pulsen mellan 161-169bpm (precis och lite över min mjölksyratröskel på 161bpm alltså). Tempot snittades på 4:29 och medelpulsen låg på 161 (startade intervallen på 133bpm och nådde 161bpm efter 380 meter - sedan mellan 161-168bpm). Här skulle jag ju egentligen ha tagit det lite lugnare eftersom målet var "subtröskel-nivå"...

Intervall 1: 4min, 860m, 4:38-tempo, puls 153-163bpm.
Intervall 2: 6min, 1.340m, 4:29-tempo, puls 133-168bpm.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet