Ska vi ta en kopp kaffe?

Dagens träning har bestått av några promenader, ett par i Skövde och ett par i Tibro. Sen har jag funderat på om ordet "fika" inte är ett alltför för slarvigt uttryck, egentligen?

Det var en vacker morgon i Skövde i dag. Tog en promenad med Selma ute på Ryds ängar en liten bit utanför stan. Det var bara någon grad kallt och snön låg som en vit tunn slöja över det som på den varma årstiden är ljuvligt grönt. Morgonsolens bleka sken spred sig över de snöklädda ängarna och skuggorna från de nakna lövträden tycktes sträcka sig så långt bort de bara kunde. Ljudet från den porlande bäcken förde mina tankar till den annalkande våren...


Ryds ängar



Det var riktigt skönt ute - och även i trakterna hemma hos mor blev det en fin promenad frampå eftermiddagen. Gick och funderade på om jag inte skulle kunna komma igång med lite styrketräning framöver också. Promenader är helt okej men behöver nog kompletteras med något mer. Löpningen tror jag tyvärr får vänta ett tag till men ett besök på gymmet borde jag klara av. Grundstyrka är alltid bra inför den kommande nypremiären i löpskorna.


Vilken terminatorblick!

Hörnebospåret i Tibro


Vi tog en kopp kaffe, mor och jag. Kaffe smakar bäst i trevligt sällskap och gärna med något gott till. För mig blev det en semla och mor var nöjd med macka och kaka, eftersom hon inte gillar semlor. Å något annat gott som hon gillar fanns inte att köpa på bageriet just i dag. Men jag hade med mig en spettkaka från Skåne till henne, vilken uppskattades mycket... Semlan köpte jag hos Bagare Brage i Tibro. Tycker att de gjort en rejäl uppryckning där i samband med ägarbytet. Väl värt ett besök, gärna med en paus i den 60-tals-inspirerande serveringen. Blev betjänad vid disken av en ungdomsvän och just i dag bjöds man på en påse med kakor som bonus. Det var väldigt uppskattat av mor. Tack Lena och Bagare Brage.

Ska vi ta en kopp kaffe?


Men nu funderar jag på det här med ordet "fika". Hörde en dam på radion häromdagen som tyckte det var ett alldeles för slarvigt ord att använda för något så fint. "En kopp kaffe" skulle man säga tyckte hon, och jo, jag får nog hålla med henne. "Fika" låter för vardagligt för en sådan högtidsstund. "Ska vi ta en kopp kaffe" låter faktiskt bättre, lite festligare. Då hör det också till att lägga på en fin duk, ställa fram de finaste kaffekopparna och ta något gott till. Precis som jag och mor gjorde i dag. Njut av livet, gott folk!

Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro