En mörk dag och en lång natt

Ännu en grå dag har passerat. Det blev aldrig riktigt ljust i dag och vid publiceringen av detta inlägg är vi mitt inne i årets längsta sammanhängande mörker - årets längsta natt...




Nu blir det bara ljusare och ljusare framöver. I morgon är det i och för sig årets kortaste dag men sen vänder det på riktigt. Solen går upp allt senare ett tag till men stannar uppe längre på eftermiddagarna. På fredag är dagen tre sekunder längre än torsdagen - och vid årsskiftet har dagen blivit en och en halv minut längre (Skövde). Tänk på att vårt södra halvklot har sitt sommarsolstånd i morgon och har mörkare tider framför sig. Stackarna...




Nog om detta för nu (det blir mer i morgon). Har varit och hjälpt min mor inför julen i dag. Själv är jag klar med mitt, tack vare en hel del hjälp. Ska jobba den kommande helgen men julaftonens kväll är ledig. Likaså hela juldagen och annandag jul. Ska bli skönt! Gillar inte stressen som brukar vara precis före jul - men i år har det känts lugnt. När så julaftonens kväll är här, infinner sig ett jul-lugn hos mig. Dessa juldagar vill jag "bara vara" och helst gå omkring i myskläder hela dagarna. Bästa är ju när man är långledig, men så väl är det inte i år.


På Actic - Arena Skövde i kväll

Hann förresten med ett styrketräningspass på gymmet förut. Det var visst riktigt längesen sist. Hm, det är tydligen roligare att löpträna, och i morgon ska jag ut å springa igen. En stillsam solstånds-runda blir det. Tar och startar när klockan är 16:43 och springer sedan i en och en halv timma. Vintersolståndet kommer då inträffa mitt i rundan (kl 17:28) och sen avslutar jag när klockan är 18:13. Nördigt, eller hur? Vill du hänga med så hojta bara till.


Mina svarta skor står redo i hallen inför morgondagens mörka löpning

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på