Det faller på plats

Nu börjar pusselbitarna i träningen så smått falla på plats. Kontinuitet, rutin och mål är tre viktiga ingredienser - i alla fall för mig - om allt ska funka. Och så ska man inte vara rädd för att "misslyckas" heller (om det nu ens är möjligt när det gäller träning) utan göra så gott man kan.

Ska vi säga att det finns bra och mindre bra träningspass? Kan vi enas om att det träningspass som blir av alltid har någon nyans av "bra" i sig? Visst, det kan kännas skit ibland men om man bara kommer iväg och gör vad man kan, så har man gett kroppen något positivt ändå...

Jag har börjat få in rutinen i mitt träningsupplägg igen. Har mina bestämda dagar för träning och har släppt en del på de egna prestationskraven. I går fick jag uppleva ett riktigt fint pass, där ett par tröskelintervaller mitt i långlöpningen förgyllde det hela. Det var grymt att kroppen och huvudet klarade av två halvlånga intervaller i tröskelfart efter nästan nio kilometers löpning. Gymmet kör jag ett par gånger i veckan, och det är så himla gött att fått med det i vardagen också. Är i och för sig fortfarande ganska svalt motiverad när det gäller styrketräning, men känner mig mycket starkare sedan jag fått in rytmen i mitt gymmande. Den biten sporrar...

Även löpträningen finns med, minst ett par gånger i veckan (har just ökat till tre), och jag har hittat några realistiska mål i den (läs mer nedan). Det är både bra och inspirerande. De här målen är jätteviktiga för min motivation att träna löpning. Glädjen har börjat komma tillbaka men allt får ha sin tid, och ta den tid som behövs. Bakslag kan komma plötsligare än man anar. Men det är okej med det också, och just nu finns heller ingen hets efter att springa supersnabba lopp eller så. Dit är det förresten rätt långt just nu... Midnattsloppet i Stockholm om en knapp månad får bli vad det blir. Jag ska givetvis ge vad jag kan då - och som vanligt sätta upp GULD- SILVER- och BRONS-mål inför loppet... Är allt okej ska loppet klaras av under 50 minuter i alla fall. Passar ju rätt bra då jag ska starta i sub45-gruppen... :p :)

Nöjd med torsdagens löprunda.

Mina mål i löpning:
Målen är redovisade i högerspalten sedan tidigare men här är en fördjupning...


  • I år vill jag klara av att springa/jogga 35 kilometer i ett svep. Farten har ingen betydelse, men lite snabbare än vad det tar att gå bör det nog vara. Säg 7:00-tempo ungefär. För att nå dit ska jag träna långa löppass där jag ökar på distansen försiktigt allteftersom. Klarar jag av detta utan att dra på mig skador (eller känna oro för skador) så blir det troligtvis en anmälan till Stockholm Marathon 2018. Långpass tränar jag varannan torsdag (ibland med inslag av tempo- och tröskel-intervaller) + varannan helg - då oftast med låg puls = långsam löpning. Hör av dig om du vill hänga med.


  • Jag vill även hitta mitt 4:30-4:40-tempo för milen. Här kommer nog de lugna långpassen blandat intervallpass (mycket tröskel- och en del tempo-pass) göra stor nytta. Tempot finns i kroppen, det känns, men man ska orka hålla ansträngningen och tempot en längre tid också. Tröskelpassen hoppas jag ska landa runt 4:30/4:40 och bli hyfsat bekväma. Tempopassen får bli på de kortare intervallerna och förhoppningsvis ska tiderna kunna pressas ned runt 4:00-strecket.

  • Så vill jag ju klara av att göra den där riktigt snabba kilometern också. I mitt fall handlar det då om 3:30/3:35-tempo. Vore gött!!! Och lite roligt för gubben! Tänk om man kunde slå till med en så snabb kilometer i slutet av ett lopp...

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på