Steg för steg

"One small step for a man, one giant leap for mankind" är nog ganska stora ord att ta till när man ska tala om den stegräkning jag gjorde i januari - men många steg blev det och lite intressant var det att se hur mycket man faktiskt går på en dag och en månad. Neil Armstrongs kända ord ekade ändå en del i mitt huvud.

Mitt syfte med stegräkningen var enkel - jag ville se hur mycket jag går varje dag. Slängde iväg en förfrågan till Ola också. En fråga om att anta utmaningen i att räkna steg under januaris 31 dagar och jämföra antalet steg med varann i ett peppande och utmanande syfte, utan en alltför stark känsla av att detta var en tävling. Sedan rullade detta på under hela månaden och stegräknaren (min pulsklocka) satt på handleden och räknade hela tiden. Ovant för en som normalt aldrig bär klocka, men det gick bra.

Mina misstankar om att jag tar rätt så många steg varje dag stärktes dag för dag. Jag tar sällan bilen till affären för jag bor så nära. Det är inte långt till gymmet eller ner till stan, så det blir promenader till dessa ställen också. Hunden kräver sitt och jag går ofta till, från och på jobbet. Lägger man sen till allt övrigt (det man rör sig i lägenheten, löptränar, m.m.) så samlas stegen på i en väldans fart. Ordspråket "Det man inte har i huvudet får man ha i benen" stämmer väl in på mig. Av alla steg jag tog i januari var säkert tiotusen av dem gjorda på grund av min glömska, snurrig och disträ som man är...

När de 31 dagarna var till ända summerade jag 633.931 steg (49 mil), vilket gav mig ett snitt på 20.449 steg (nästan 16 kilometer) per dag. Ola fick för övrigt ihop 440.849 steg. Inte dåligt det heller och sammanlagt fick vi tillsammans ihop över en miljon steg. Jag kan nog fortsätta att blogga under mitt alias "En Mil om Dagen" med gott samvete. Eller vad tycker ni?

Ola och jag avslutade stegutmaningen med en löptur tillsammans. 


Avslutningsvis ska jag redovisa lite statistik från mitt träningsår 2016. Ett år som långtifrån blev något toppår men som gav mig en insikt om att man måste våga vila också. Speciellt när sjukdomar och annat elände avlöste varann. Nu får vi se hur 2017 blir. Gör som i stegutmaningen - tar det steg för steg, dag för dag. Men nu är det dags för några fakta från 2016 (2015 i jämförelse inom parentes):

Löpning
Distans: 1.339,96 km (1.716,16)
Medelfart: 9,8 km/h (10,0)
Medelpuls: 136 bpm (136)

Styrketräning
Antal: 40 gånger (83)
Tid: 27.42:53 (76.09:06)

Skidor (vanliga eller rullskidor)
Distans: 58.21 km (68,20)
Medelfart: 8,8 km/h (9,8)
Medelpuls: 128 bpm (134)







Kommentarer

  1. Jag som planerar mina dagar jäkligt bra går bara mellan 6 och 8000 steg per dag �� räcker gott ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju kanon, Lisa. Det är skönt att röra på sig. Ska strax gå en långpromenad med hunden. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Träningen flyter på

Långlöpning i Tibro