Testade SLA-loppets bana

I eftermiddags testades SLA-loppets bana tillsammans med Stefan och Micke. Och den 10 september är det dags för årets upplaga av detta populära skövde-lopp. Då blir det inte så lugnt som vi sprang i dag. Nä, då väntar drygt tjugo minuter mjölksyrafest och obönhörlig plåga...

Egentligen sprang vi för att Stefan aldrig sprungit den här banan. I år ska han vara med för första gången, så att bekanta sig lite med sträckningen var inte helt fel. Jag fick vara guide och Micke var med mest för att han tyckte att han sprungit så lite i år. På Vasagatan hade vi en 400 meter lång tempohöjning uppför, där vi låg i 4:00-tempo ungefär. Det kändes! Micke tycktes oberörd klara av backen galant. Sen lugnade vi oss igen och joggade långsamt mot målet vid SLA-huset.

Det blev ett bra pass - och med jogg till start och från mål fick jag ihop cirka sju kilometer. Vägen hem sprang jag faktiskt utan min pulsklocka påslagen. Man måste våga vara lite "wild & crazy" ibland... Stefan tycktes i alla fall vara nöjd med att få utforska loppets bana och få en känsla för hur han ska lägga upp det. Vi springer ungefär i samma hastighet vid tävlingar, han och jag, så det kan bli en härlig fajt mellan oss den tionde. Dagsform, vilja och pannben lär nog bli avgörande. Fast blir det en spurtstrid lär jag inte ha en chans. :p Stefan är ruggigt snabb!!! Min löpträning det närmaste kommer jag att lägga upp på SLA-loppets bana. Det blir korta men halvtuffa pass. Tröskelträning (4:29-tempo) eller långa intervaller runt 4:00-fart.Tänker mig också lite kortare snabba intervaller på utvalda jobbiga delar av banan.

Det ska bli intressant att se vilken bansträckning arrangören (IFK Skövde) lägger upp i år. De två senaste åren har sträckningen varit en annan genom Boulongerskogen än den som visas på kartan i tidningen. Min pulsklocka har alltid visat att sträckan vi springer (se bild nedan) landar en kvarts kilometer längre än de fem kilometer loppet ska vara. Men pulsklockor är inte alltid att lita på. Trots det är min gissning att banan är kontrollmätt till fem kilometer enligt den bana som visas i tidningen och därmed är den sträcka som vi faktiskt springer lite längre än den som presenteras. Har försökt uppmärksamma personer inom IFK Skövde om detta - och förhoppningsvis har det satt lite griller i huvudet på dem. Får vänta och se om det ger nått resultat. Många vill ju trots allt prestera en bra tid på 5k - och då ska det vara 5k med rimlig felmarginal över sträckan.

Från det ena till det andra så landade det här diplomet (se bild) i brevlådan i dag. Ett diplom som förkunnar att jag sprungit fem Midnattslopp i Stockholm (2012 - 2016). Det är ett grymt kul lopp och jag lär nog återkomma dit fler gånger. Har inte anmält mig till 2017 än - och inte till årets SLA-lopp heller... Kanske bäst att göra det nu?




Här är skillnaden på hur SLA-loppets bana presenteras på IFK Skövdes hemsida och i SLA mot hur vi springer den. Som jag uppfattar det så ska vi svänga höger i Boulongerskogen tidigare än vad vi gör (vi springer istället den röda delen, som jag lagt till på bilden). Frågan är vilken sträcka som är kontrollmätt som fem kilometer? Den blå sträckan eller den med det röda tillägget? Något är fel och bör rättas till - antingen i tidningen eller på banan.

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på