Full fart mot Wings for Life...

Jag har precis taggat upp min träning inför Wings for Life World Run i Kalmar den 8 maj. Nu blir det 'hårdkörning' ett tag framöver och i dag startade jag den sviten med ett par riktigt tuffa löpintervaller. Det blev dock inte riktigt som jag hade tänkt mig...




Den flitige och minnesgoda läsaren vet att jag har satt upp ett väldigt kaxigt mål inför årets lopp i Kalmar - nämligen att hinna springa 28 kilometer innan målbilen kommer ikapp mig. Det betyder att jag måste snitta distansen i ett 4:55-tempo. Ingen omöjlighet om gubben har en bra dag - milen på 49:10 bör jag klara (förra året 47:00 i loppet), 15k på 1.13:45 ser jag inte heller som nån omöjlighet (1.11:50). Det är efter 15 som det börjar bli lite mer utmanande. Halvmaran på 1.43:44 kan kanske funka en riktigt bra dag (1.43:00 i fjol). Men den verkligt svåra utmaningen kommer efter 21 kilometer! Det är då jag ska göra det jag inte mäktade med förra året - det är då som jag ska ha krafterna och orken kvar för att hålla i det höga tempot de där sista jobbiga kilometerna. Det är det jag försöker formtoppa just nu.

Målet jag satt upp för loppet är mest till för att jag ska ha något att träna mot. Allvarligt talat så gör det mig inget om jag inte lyckas nå mina 28k i själva loppet - men såklart ska jag försöka om jag märker att krafterna finns den dagen. Men 15-20 kilometer bör jag klara av, även om jag skulle ha en halvdålig dag. Och det är inget resultat att på något sätt skämmas över. Är jag helt ur slag den 8 maj får det räcka med några få kilometer. Det blir bra det med! Ingen skämskudde! I mål kommer jag ju. Men visst drömmer jag om att nå 30 kilometer också. Det vore häftigt! ;)

Kvällshimmel över Vasastan.
(Obs! Bilden ovan har inget med texten att göra.)


I dag stod alltså ett intervallpass på programmet. Tre intervaller som vardera mätte två kilometer ('öppen vila' efter varje). Siktet var inställt på lite snabbare tempo än loppets måltempofart (4:55) - nämligen 4:45-tempo. Det var fruktansvärt jobbigt. Kroppen ville liksom inte svara och varje steg var plågsamt tunga. Fick inte syre ordentligt och benen gjorde ont. Överraskades över hur tungt det kändes och ville avbryta intervallen redan efter en kilometer i det tempot. Hade en ganska kraftig motvind på de två första intervallerna (som tog 9:12min/4:36-tempo, 9:25/4:43), och på den tredje intervallen valde jag medvetet att springa i medvind (9:18/4:39). Det var tur att jag valde öppen vila mellan varje intervall för återhämtningen tog väldigt lång tid. Nära fem minuter...

Ja, det var en riktigt dålig känsla jag fick med mig i intervallerna. Jag hoppas det här kommer ändra sig på mina kommande träningspass. Fick ihop 13 kilometer sammanlagt, och trots den dåliga känslan i passet så kändes det absolut inte som bortkastad träning.

Upplägget de närmaste veckorna blir en blandning mellan intervallpass med långa intervaller omkring måltempofart och snabbare (4:40-5:00-tempo, 1-5k) och pulsstyrda långlöpningar i A1-zonen. Inga rena backträningspass just nu, däremot en del backar inbakade i passen. Min förhoppning är att jag med detta upplägg ska hitta rätt i tempo och intensitet för att hitta den där känslan då jag lyckas springa kilometer efter kilometer i 4:50-5:00-tempo med en hyfsat behaglig ansträngning under lång tid. Målet är att varje träningspass ska bli ganska långt - typ 12-25 kilometer. Tre veckor innan startskottet går kommer jag succesivt att trappa ner löpningen, för att mot slutet lägga in en hel del vila och "bli hungrig på löpning". Håll tummarna för att allergin inte ställer till det. Eller några skador. Sen får vi se hur det går när det väl är dags den 8 maj. Ska göra mitt bästa då...
Förra årets racereport kan du läsa här!


Dagens Wing for Life kapacitet/resultat: 
16 kilometer på 1.33:00 
[Dagens träningspass omvandlat till ett realistiskt resultat i Wings for Life World Run]



Dagens löpning startade vid sjukhuset och avslutades hemma. Och i höjd med Storegården hördes det karakteristiska lätet av en kvackande anka... Men jag såg ingen. Meget skumt!

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet