Starta upp försiktigt?

När man har varit sjuk och borta från träningen ett tag så vill det till att starta upp förståndigt. Jag kan väl inte påstå att jag följt mina egna råd speciellt väl dessa dagar...

Jag måste säga att det går trögt att komma igen efter influensan. Jag känner mig långtifrån bra men försöker tänka klokt när det gäller att komma igång med träningen på ett vettigt sätt. Det går sådär... För nu sitter jag här med världens träningsvärk och får flytta på dagens tänkta löpträning till i morgon istället. Hur blev det så här då? Jo, i tisdags så tog jag månadens första löppass utomhus. Sprang en enkel sträcka tillsammans med Selma där vi tog det hyfsat lugnt. Möjligtvis skulle jag tagit det ännu lugnare för dagen efter de fem kilometerna kände jag av en lätt träningsvärk. Men den skulle jag nog kunna bli av med av ett litet nätt styrkepass på gymmet.

Så glad i hågen gav jag mig av till gymmet och körde ett pass med mina basövningar. Lite tyngre på bänkpressen men annars med 15 repetitioner i tre set som vanligt. Kändes riktigt bra! Tungt, jobbigt - men bra... Men det var ändå nått som inte riktigt stämde. När jag skulle fylla mitt kort med det jag hade gjort så fick jag se att jag normalt brukar köra tio repetitioner i tre set. Totalt hade jag alltså gjort 45 fler repetitioner än normalt - och detta efter att inte kommit igång ordentligt efter ett långt uppehåll. Inte så konstigt att detta resulterade i en grym träningsvärk som i sin tur resulterade i att jag alltså fick ställa in min tänkta lågpulslöpning i dag. Men det är ju en dag i morgon också. :)

 
 
Vi tog oss tid att stanna flera gånger under löprundan på järnvägsbanken i Våmbskleven utanför Skövde.

Fem kilometer fick vi ihop. En lagom sträcka och det mesta var lätt utför dessutom.

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet