Med kortare steg i snön

Det har varit riktigt kalla dagar nu och ett lätt snöfall har pudrat stan ett bra tag. Jag gillar verkligen de här fina vinterdagarna men någon skidåkning har det inte blivit än...

Lite dåligt kan tyckas men jag har väntat på att spåren på berget ska bli bättre och hitta ett tillfälle då det inte är alltför mycket folk där. Säkert bara undanflykter men jag vill varken skämma ut mig eller känna mig i vägen för andra som åker. Längdskidåkningen får dröja lite till. Fast vanlig löpning på de snötyngda gatorna här hemma har det blivit - i tisdags ihop med sonen och i dag på ett svettigt intervallpass. Sen fick jag ju till ett styrkepass på gymmet i går också - garanterat snöfritt.

När jag sprang intervallerna i dag försökte jag få till ett lite bättre löpsteg. Jag har låtit mig filmas på gymmets löpband tidigare och sett att mina steg blir lite väl långa. Underbenet far liksom fram lite väl mycket och jag landar för mycket med hälen - vilket ju bromsar farten upp en del. Så på passet i dag kortade jag steget något och det kändes inte alls så onaturligt som jag trott. Trodde det gick långsamt först men såg till min förvåning att tiderna låg rätt hyfsat till i förhållande till min upplevda ansträngning. Både i uppförsbacke och på flacka partier. Så häftigt! Nu gäller det bara att vara vaksam på att inga belastningsskador uppstår i och med detta nya sätt att springa. Kul att hitta små saker som kanske gör löpningen lite bättre.

Vinter på Billingen


Selma har inget emot snön. Å varje människa som stannar till och hälsar tror att hon är en valp. Nä, hon fyller snart sju år...


Fakta - löpträning med långa intervaller
5x1.200m: 4:07, 4:24, 4:31, 4:22, 4:26-tempo
Total distans intervall, 6k: 4:21-tempo i snitt
Total distans för passet, 10,86k: 5:16-tempo

Kommentarer

  1. Nu är det dax att ta tjuren vid hornen och ta fram längdskidorna. Jag kommer vara på berget i morgon förmiddag och kan visa dig lite, om du vill. Hälsar Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore ju väldigt trevligt Micke, men jag jobbar hela dagen i morgon. Tänkte eventuellt smyga upp på berget på måndag (när det inte är så många skidåkare där) och smygträna lite. Men säg inget till någon bara... 😊

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet