Sprang snabbt som vinden

Stormen Helga drog in över oss i dag. Det gav mig en extra utmaning i dagens korta intervaller.

Planen var fem korta intervaller i tre set (totalt 15 intervaller) med kort vila mellan repetitionerna och lite längre vila mellan seten. Och farten skulle vara hög - runt 3:45-tempo (vVO2MAX). De fem första intervallerna tänkte jag skulle vara ca 100 meter långa och en hjälp för mig att hitta rätt tempo. Men det gick inte riktigt som jag hade tänkt för jag sprang alldeles för fort. Snabbheten tog jag med mig in i andra setet vilket resulterade i att jag inte klarade av att hålla tempot så värst länge. Ett 3:45-tempo hade jag nog klarat att hålla i 500 meter eller så men jag körde på för snabbt och det tog inte lång tid innan jag tappade orken. Nu klarade jag av att springa 120-350 meter i 3:11-3:45-tempo. Avslutningen på intervallerna blev fem riktigt korta sprinterns. De gick i 3:12-3:41-tempo men var bara 50-70 meter långa. Ja, nu vet ni nästan allt om dessa intervaller. Kan berätta att i stort sett varje intervall utfördes i stark motvind. Stormen Helga var inte nådig och regnet piskade hårt i ansiktet. Jag tänkte "att just så här kan ju faktiskt vädret vara på Öland i maj nästa år - så knip ihop och spring..."

Uppvärmningen på passet var betydligt lugnare och jag valde att springa kuperat på bergssluttningen. Vill smyga in med försiktig backträning som uppvärmning ibland. Det bränner inte så mycket i låren nu och det kändes skönt när jag sprang. I onsdags gjorde jag ett kort löppass ihop med grabben, som till min stora glädje vill vara med och löpträna ibland. Och när man aldrig har löptränat förr så tar man det lugnt och försiktigt. Två gånger har vi varit ute och det viktiga är att vi kommer ut å har trevligt tillsammans. Det är det som är målet! Vi fick ihop 2,5 kilometer blandat med jogg och gång.

I går körde jag ett HIT-pass på gymmet. Snabbt, tungt och svettigt. Det gjorde gott för hela kroppen - inte minst för benen. Innan jag gick hem drog jag ett par hundringar SkiErg (stakmaskinen) och fick personbästa båda gångerna; 21,4sek och 20,8sek. Min målsättning att komma under 20 sekunder på 100 meter SkiErg till våren känns inte helt omöjlig. Jag hade fått lite tips om teknik och jag inser själv att jag måste ta i mer från magen. Ska testa 1 000 meter nån dag också.

Kommentarer

Populära inlägg

Årets första löpträning

Tomtejoggen i Karlsborg

Tidig långlöpning