Firade vintersolståndet med löpning

Finns det ett solstånd som ska firas då är det definitivt vintersolståndet. Ögonblicket då det vänder och blir ljusare igen - det är väl verkligen något att fira, eller hur? Och att fira just detta ögonblick med löpning är ett härligt sätt tycker jag.

Det är något speciellt med vintersolståndet. När vårt nordligaste norr är som mest bortlutad från solen och när dagarna är som kortast, då händer det - vår planets nordligaste del börjar så smått "vända åter" mot solen och dagarna blir till en början långsamt längre och längre dag för dag. Sen går det allt snabbare ju längre tiden går och i mitten av mars är dag och natt ungefär lika långa i hela världen (vårdagjämningen). När vi når midsommartid lutar norr som mest mot solen, och sen vänder det igen...

Jag firade som sagt vintersolståndet med en liten löprunda på morgonen. Steg upp strax före fyra och sprang nästan 17 kilometer innan jag avslutade med att ta mig igenom hela 05:48-minuten (tidpunkten för solståndet) och avslutade löpningen när klockan slog 05:49. Skulle börja jobbet halvsju så det blev en snabb dusch innan jag gav mig av. Nu har jag sprungit vid varje solstånd sedan vintern 2011 så detta blev alltså mitt nionde i ordningen. Nästa år blir det dubbla jubileum - tionde gången (sommarsolståndet 21juni, 00:34) och femårs-jubileum (vintersolståndet 21december, 11:44). Lite galet - jag vet - men för mig är det en himla trevlig tradition.

Det blev bra löpning också. Lagom ansträngande och ganska bra tempo för att vara så tidigt på en nästan helt fastande mage. Det flöt på fint helt enkelt. Det var så gott som öde ute men vid mejeriet på Mariestadsvägen mötte jag en polisbil som peppade mig genom att slå på blåljuset för nån sekund. Det kan också ha varit för att de ansåg att jag kanske borde spärras in... Men förmodligen satt det en annan löpare i bilen som tyckte det var kul. Tappade lite av tempot de sista kilometerna, då det liksom kändes som om det lilla bränsle jag hade (en lussebulle och ett litet glas mjölk) höll på att ta slut. Fast annars gick det ju bra hela vägen tills jag nådde den tidiga morgonens solstånd...


Kommentarer

Populära inlägg

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro