Man vill ju gärna hålla sig skadefri...

Kvällens pass på gymmet var trögt. Supertrögt... Jag hade liksom ingen ork eller lust men det var nödvändigt att gå dit. Kroppen behövde verkligen den här genomköraren.

Jag la på rätt så tunga vikter å sen körde jag fyra/fem repetitioner i fem set per maskin. Avslutade som vanligt på mattan med bara kroppen som motstånd. Det blev ett svettigt pass och när jag var klar gick jag hem med en småvärkande kropp men sinnet var lätt. Och med detta konstaterande går vi över på det här med smärta.

När jag har sprungit mycket kan jag få problem med mina knän. Oftast beror det på överbelastning - det vill säga att jag sprungit mer än vad jag är van vid. Förra veckan sprang jag 57 kilometer, vilket är nästan dubbelt så långt mot en normal vecka. Det är egentligen inte riktigt bra men jag ska kolla över mitt träningsupplägg så att det inte blir för mycket nu. Knäna känns dock bra, däremot har jag småkänningar av smärta i ryggslutet (mer än normalt). Har kikat runt på nätet och hittat några övningar som jag tänkte testa för att om möjligt förebygga framtida problem. Du kan se dem här nedan. De två sista övningarna är ganska lika de jag gör "på mattan" i dag.

I morgon vankas ännu ett långpass i löpdojorna - och det ser jag fram emot. Risken för regn är överhängande men jag hoppas på turen. Ett par timmars jogg är planerat men jag ska ta det lugnt och lyssna på hur kroppen mår. Man vill ju gärna hålla sig skadefri...


Övning mot ömmande knän




Övningar mot smärta i ländryggen
 



 
 
 



BONUS

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Årets första löpträning

Tomtejoggen i Karlsborg

Tidig långlöpning