Dags för #NAAWW

Hej på er! Här är jag igen... Lite småseg efter en jobbhelg men nu väntar en betydligt lättare period vad gäller tjänsteutövning framöver. Det ger kvalitetstid vad gäller träning och de två kommande veckorna ska jag träna enligt ett upplägg som Anna har tagit fram.

Därför blir det hashtag #WOW! - som står för 'WorkOutWeek!' och hashtag #NAAWW - vilken är en förkortning av orden 'NeedAnnaArvidssonsWorkoutWeeks' som gäller de här veckorna (alltså, jag behöver verkligen dom här två veckorna som ett avbrott från mitt eget upplägg). Så här kommer det att se ut (inom dessa [ ] finns mina egna kommentarer):

Vecka 43
Måndag - Styrketräning på gymmet [maxstyrka]
Tisdag - Löpning/Intervaller: Uppvärmning 1-2k, 6st intervaller a 3-4min - beroende på dagsform - [4:25-4:40-tempo]. Öppen vila efter varje - [skulle tro ett par minuter]. Nedvarvning.
Onsdag - Styrketräning på gymmet [Nautilus-modellen].
Torsdag - Vilodag.
Fredag - Långdistans: 1,5-2tim - beroende på dagsform.
Lördag - Styrketräning på gymmet [maxstyrka].
Söndag - Vilodag.

Vecka 44
Måndag - Löpning/Backintervaller: Uppvärmning 1-2k, 8st intervaller i backen vid Billingsskolan [ca 400m lång] med varannan i t ex 4:20-tempo och varannan i 5:20-tempo [kör på det]. Öppen vila efter varje [tidsåtgång för gång/jogg ner]. Nedvarvning.
Tisdag - Styrketräning på gymmet [Nautilus-modellen].
Onsdag - Löpning Billingehusloppets 10,5k-bana. Uppvärmning med gång/jogg i Strupen [kanske testar ett rekordförsök här- sub9min].
Torsdag - Vilodag.
Fredag - Styrketräning på gymmet [maxstyrka].
Lördag - Vilodag
Söndag - Löpning/Intervaller: Uppvärmning 1-2k, 5st intervaller a 3min [i 4:15-tempo?], målet ska vara att sätta alla fem intervallerna på så lika tid som möjligt. 2min vila efter varje. Nedvarvning. [Kan bli ett tufft pass efter jobbhelgen. Förlägger nog intervallerna på flacka Norrmalm, för att få lika ansträngning i varje intervall.]

Jag ser verkligen fram emot dessa två veckor och det är bra att jag får en puff till mer styrketräning än vad jag är van vid. Behöver det! Följ gärna med mig på nått av passen om du känner för det - och följ gärna med här på bloggen och på Twitter om du vill ha koll på hur det går... :)

I kväll var jag ute på ett kort löppass där jag sprang några fina backintervaller. Var inte ute så långt eller så länge, men jag fick ihop tre backintervaller som alla gick under 4-tempo. Löpsteget kändes himla fint och lätt - det var flåset som var jobbigast, mest i slutet av varje intervall.

Annars har det varit gött att ha tagit det lite lugnare den här veckan, även om jag aldrig tog ut mig helt i Hässelby. Efter Annas veckor kör jag igång med mitt egetjusterade träningsupplägg. Nu möter vi hösten och vintern med allt vad det innebär. Har inga planer på att trappa ner precis och jag hoppas t ex  att Vinterspringet blir av nästa år också, och att tävlingsdagarna stämmer in med mitt jobbschema. Vinterspringet är nämligen ett utmärkt tillfälle att planera in sina mer pulshöjande pass i träningsschemat och träna in "tävlingsnerven". Annas två träningsveckor som väntar nu blir en bra start på vinterträningen och en perfekt väg in i höstmörkret...

I går fyllde min dotter år. Hon hade bakat den här otroligt goda tårtan...

PT Anna

Kommentarer

Populära inlägg

Årets första löpträning

Tomtejoggen i Karlsborg

Tidig långlöpning