Superträning och ett jubileumslopp

Hårt och svettigt! Så sammanfattar jag eftermiddagen och kvällen vilket verkligen gick i träningens tecken...

Först hoppade jag upp på cykeln. Skulle ta mig till P4 för ett övningspass på rullskidorna igen. Hade tyvärr lite ont om tid (hade varit ute på en 20-milatur på motorcykeln precis innan) så omvägen dit blev inte så stor - totalt en mil bara. Micke mötte upp med skidutrustning och även Stefan dök upp och ville prova på. Nu var vi två stycken vingliga nissar som gjorde cykelbanorna runt P4 högst osäkra. Fast det gick bra - inga fall, inga krockar och inga skador. Vi körde även lite teknikövningar genom att köra stora åttor. När Micke gör det ser det ut som om skidorna är en extra kroppdel på honom. Ser så naturligt och enkelt ut! Det var betydligt svårare för oss...

Efter övningen på rullskidorna, som faktiskt gick bättre än förra gången, cyklade jag vidare till Arena Skövde där mötte jag Anna, Elin, Jacob och Stefan. Nu var målet ett intervallpass och jag lät gruppen bestämma hur intervallerna skulle se ut. Efter en hel del dividerande kom vi till slut fram till att testa tio stycken tre-minuters-intervaller. Vi joggade till Pansarvallen, där även Micke mötte upp. Han hade ju "bara" kört 15k på sina rullskidor, så man förstår ju att han behövde svettas lite till... ;)

Vi förberedde våra kroppar att lite tuffare löpning väntade med några stegringslopp. Anna, Jacob och Stefan visade vad sprint innebär. Sen startade intervallerna på den grusade rundbanan. Micke drev upp tempot direkt och jag hängde på så gott jag kunde. Det gick lite snabbare än vad jag hade planerat - men kul var det. Och utmanande! Efter några tuffa intervaller så tog jag ner det till mitt planerade 4:30-tempo. Efter varje intervall vilade vi oss i 90 sekunder. De flesta av oss nyttjade vilan till att gå. Under passet nådde jag 100 sprungna mil i år. Det blev ett jubileumslopp med andra ord...

När den tionde intervallen var gjord var det sex stycken småslitna själar som pustade ut i gräset och vid dricksvattenkranen. Sen joggade vi tillbaka till Arenan där jag och Jacob körde ett styrkepass på gymmet. Det blev en bra kväll med ett härligt sensommarväder och bra träning i goda vänners lag...




Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet