Långlöpning på Öland

Det har nästan gått en vecka sen jag skrev nått här senast. Jag minns knappt vad som har hänt. Låt mig fundera... Hm... Jo, ett par intervallpass och ett långpass vad gäller löpning har det blivit. Och en omgång på gymmet. Vad gäller familjelivet - där blev det en resa till Öland.

De två intervallpassen grundade sig på "Kulans" upplägg - i det som varit mina två träningsveckor skapade av honom. Det var korta intervaller och båda passen körde jag tillsammans med min arbetskamrat Ola. Det var ganska så intensiva pass med väldigt kort vila. Jobbiga, men själva intervall-perioden var bara en kvart lång, resten var lugn uppvärmning och nedjogg. Nu är "Kulan-veckorna" slut och det har varit mycket intressant att få ha testat detta. Tack så mycket för din hjälp, coach Kula!

Fredagen och lördagen blev ett par fina dagar tillsammans med min äldste son. Han hade som önskan att vi skulle åka till Öland de här dagarna. Han hade aldrig varit där, vad han minns. Planen var från början att ta motorcykeln men väderprognosen visade på ostadigt väder. Vi tog bilen och fick kanonväder hela tiden. Perfekt motorcykelväder med andra ord... Men det gick bra ändå. Det är rätt bekvämt med bil, men upplevelsen är inte densamma. Vi besökte Ölands sydligaste udde, där fyren Långe Jan står. Vi körde genom Stora Alvaret, kollade in Borgholms slottsruin och nådde nordligaste udden och Långe Erik. Vi åt och drack gott! Vi såg en underbart vacker solnedgång och vi besökte havet och sandstranden i månens sken. Vi hade det helt enkelt toppen tillsammans.

Jag vaknade tidigt på lördagsmorgonen och gav mig ut på en löprunda medan sonen hade sovmorgon. Jag vet att han gärna sover länge på morgnarna så jag passade på att ta en ganska lång joggingtur. Gjorde det enklaste och följde stora vägen norrut och vände efter 12,5k. På så sätt fick jag ihop mina 25 kilometer, så som Kulan bestämt. Snett framför mig steg solen och på min vänstra sida låg havet. De första 12,5 gick ganska lätt. När jag vände förstod jag varför. Jag hade haft medvind och nu fick jag en kraftig motvind hela vägen tillbaka. Usch, det var jobbigt! Jag var trött och magen hade börjat att bråka med mig.

Men jag tog mig igenom det på ren vilja och ett toabesök på en rastplats utmed vägen. Efter en dusch på Gamla bryggeriets bed and breakfast (bra ställe - rekommenderas) blev det en riktigt stadig frukost!




Långe Jan
 
En lättsprungen mosse på Stora alvaret, södra Öland

Köpingsviks camping och strandbad.

Morgontrött efter nån kilometers löpning på lördagsmorgonen.

Långe Erik ligger på Ölands nordligaste udde.
 
Från nordligaste udden på Öland.
Om man tittar noga så ser man Blå Jungfrun långt där borta i havet.

En bild från Borgholms slottsruin.


Kommentarer

  1. Det var en fin berättelse där Jan M, och fina bilder oxå!
    Hälsningar Bulan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet