Nya skor! Nya höjder?

Mina gamla löpardojor har gjort sitt. Men vad dom har levererat! Kan konstatera att jag slagit fjorton stycken personbästa i dem sedan starten i april förra året...

Jag gjorde det enkelt den här gången. Beställde via nätet, ett par likadana skor som de gamla  - ett par Asics GT-2000, fast nu med en trea som tillägg; Asics GT-2000 3. Jag vet att de funkar och jag vet rätta storleken. Annars skulle jag aldrig beställa skor på det sättet. Att de kostade under tusenlappen kändes inte helt fel heller. Just dom här skorna är en uppgradering av de GT-2000 som jag sprungit 175 mil i - och jag må säga att det kändes stor skillnad när jag joggade sju lätta kilometer i går. Mycket bättre respons. I de gamla skorna kan man inte påstå att det blev så mycket hjälp med frånskjutet - de landade mer eller mindre med platt fall mot marken. Inte så konstigt efter så många mil. Med dessa nya fick man med sig lite mer studs. Nu har jag ungefär en månad på mig att "springa in" dem innan det är dags att vara med i Midnattsloppet i Stockholm. Mina första löpsteg i dem tog jag som sagt på en lugn och fin joggingtur i går kväll. Kändes bra men fötterna är ovana så det brände en del i fotsulorna.

Jag har varit väldigt nöjd med de gamla skorna och roade mig lite med att kolla de personbästa jag lyckades göra i dem. Tänkte att jag kan visa en liten "skrytlista" här... ;)

2014
26 apr, halvmara på 2.10:38 (förbättring från 2.26)
17 maj, halmara på 1.59:07
27 jul, milen på 48:56 (förbättring från 50:16)
6 sept, halvmilen på 22:28 (förbättring från 24:12)
6 sept, milen på 46:15
13 sept, halvmilen på 22:09
30 dec, 22,07k = distansrekord (förbättring från 21,1k)

2015
17 jan, milen på 45:17
28 feb, halvmilen på 20:59
14 mar, 23,01k = distansrekord
28 mar, Strupen upp (1.320m, 10 % lutning) 9:06
25 apr, milen på 44:43
3 maj, halvmara på 1.43:00
3 maj, 26.35k = distansrekord

När jag så ödmjukt ser tillbaka på detta så undrar jag om det ens är möjligt att prestera några ytterligare personbästa. Närmast till hands är väl att förbättra distansrekordet innan året är slut. Ska ju försöka nå 30 kilometer sammanhängande lågpulsjogg i alla fall. Att springa fort hör inte till årets mål, även om det är trevligt att lyckas springa riktigt fort ibland.

Och på tal om att springa med låg puls... När jag för första gången medvetet började lågpulsträna löpning (april 2014) hade jag fått rådet av Träningskonsulten (där jag hade gjort ett konditionstest) att ligga på max 138 pulsslag per minut (max i min dåvarande A1-zon) och successivt öka mina löppass med låg puls till att vara minst 90 minuter långa. Jag sprang nästan 11 kilometer första gången. Pulsen snittade på 135bpm och snittempot per kilometer blev 06:43. När jag sprang 21 kilometer den 21 juni i år så snittade jag pulsen med 134bpm och snittempot landade på 06:01 - så en viss skillnad har ju skett. Sen vet jag ju att mycket beror på formen från dag till dag också men jag ser det ändå som en positiv utveckling.

På gårdagens jogg var alla pulsvarningar avstängda på klockan. Jag sprang oerhört bekvämt, det var inte mycket jobbigare än en vanlig promenad - och snittade pulsen på låga 121bpm (högsta puls på passet var 133). Jag har verkligen funnit detta med lågpulslöpning som något positivt och bra. Den i huvudsak, men blandat med lite tuffare pass med hög puls + styrketräning, ska nog ta mig fram till årets mål; att klara av att jogga 30 kilometer någorlunda bekvämt, utan att jag ska behöva återhämta mig i flera veckor efter...



Det syns vilka som är nya och vilka som är gamla, va? Dom gamla skorna har varit med mig ett drygt år och 175 mil och slagit många personliga rekord. Sommar, höst som vinter och vår...

Ska de nya skorna hjälpa mig till nya höjder?





Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet