En mil med noll koll!

Experiment är alltid kul. Men dagens test visade sig vara allt annat än kul! Bara en enda lång pina. Ett sånt här farligt experiment gör jag nog aldrig om...

Eller så hade jag bara en väldigt dålig dag. Hade i alla fall bestämt mig för att springa en snabb mil (runt 50 minuter - gärna under) enbart på känsla. Pulsklockan var med men displayen var täckt - och varje gång jag sneglade mot den fick jag ett hånfullt budskap tillbaks. Med facit i hand gick jag ut alldeles för hårt. Blev trött snabbt och fick dessutom rejält ont i magen. Redan efter dryga tre kilometer på Hellner-milen (den gröna på Billingen) var de mesta av mina krafter slut och jag fick börja gå. Det blev "Ola-intervaller" - dvs springa snabbt en bit och sen gå en kort bit. Det passade inte mig alls. Det blev en flashback från MalmöMilen i juni.

Men nu har jag testat att täcka över klockan. Bara att inse att jag är smått beroende av uret om jag vill nå ett visst mål. Vill ha koll och inte ta i mer än vad jag behöver. Och med facit i hand hade jag kunnat ta det betydligt lugnare och hållit ett lägre tempo hela milen igenom. Då hade jag orkat mer och gjort en bättre tid än de 51:07 som blev i dag. Nu tar jag med mig visdomen av detta pass och experiment och bokar in en träff med en psykolog för att glömma resten...


Varje gång jag tittade på klockan möttes jag av ett hånfullt budskap...

Kommentarer

  1. Garmin lär ha släpt en uppdatering, istället för "Ha ha" står det "Idiot" =)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Låter mycket intressant. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet