Löpning och motorcykelkörning

Tjugo kilometer! Det var min botten-notering i antalet löpta kilometer under en och samma vecka i år. VAR!!! För i förra veckan blev det ännu sämre: Bara tio kilometer löpta...

Så kan det bli när man överanstränger sig. När man kör på lite hårdare än vad kroppen är van vid. Men nu har jag äntligen lärt mig att ta det lite lugnare så fort jag känner varningssignalerna om överansträngning. Förr körde jag bara på. Efter förra veckans löpvila testade jag så att ta en löprunda uppe på berget. Dels för att få springa på lite mjukare underlag och dels för att Selma var med mig. Vi fick skjuts till platsen där Hellnermilen (grönt spår) går som närmast Lerdalavägen. Därifrån följde vi det gröna spåret tills vi vek av höger vid 6,5 och hittade in på Billingehusloppets 10,5k-bana och Jansson 10:an (lila spår). Det var kuperat och jobbigt. Körde sex stycken enminutsintervaller i 4:01 - 4:32-tempo med en minuts gå- och joggvila efter varje. Det kändes okej (inget ont - inte nu i kväll heller) men långtifrån på topp. Ett löppass till på torsdag och ett styrkepass på gymmet innan det, så får det väl gå som det går i Göteborgsvarvet på lördag...

Eftermiddagen ägnades åt en tur på motorcykeln. Körde genom Säter och Berg till Öglunda (Vallevägen), Eggby, Varnhem, Norra Lundby och Broddetorp. Så otroligt fint i naturen nu med miljoner gullysande maskrosor och blomstrande körsbärsträd. Strax utanför byn blev det ett stopp på Löfwings ateljé för gott fika och beskådande av den fantastiskt fina utställningen "I Jägarnas Rike". Den kan jag verkligen rekommendera er alla att se. Kaffet och rabarberpajen smakade hur bra som helst och gav kraft att fortsätta till Vilske-Kleva och sen via Bergsjön på Mösseberg till Falköping. Njöt av utsikten från utsiktsplatsen strax intill Bredablick. Tog ett strög genom stan och vidare till Ålleberg. Just där var det mulet och en aning kallare. Det är kallt i luften nu och solen måste hjälpa till för att det ska kännas skönt. Såg ett par tranor där uppe på berget som tycktes häcka. Gör dom det nu? Aja, vet inte... Fortsatte via Karleby och Uddagården till Åsle, Högstena, Dala, Borgunda och hem. Blev lite drygt tio mil. Kanske en framtida löprunda?

Billingen utmed Vallevägen

En del av matsalen i Löfwings ateljè

Kaffe och rabarberpaj med kokos och vaniljsås

Utsikt över Falköping från Mösseberg. Här syns även Ålleberg.

En av två tranor på Ålleberg

Ett kort stopp vid Djupadalen, Lovene, Falköping

Kommentarer

Populära inlägg

Ångestfyllda SLA-loppet

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på