Formsvackan beror nog på allergi

Varje vår brukar jag få besvär med pollenallergi. Och varje vår brukar jag "glömma bort" det. Jag har känt att kroppen inte svarat på de senaste löprundorna och i dag var inget undantag. Men då blev jag påmind om att det kanske kunde bero på min allergi...

För i dag blev det en löptur tillsammans med Anna. Hon hade lagt upp en finfin bana som var lite mer än en mil. Vi hade som väl var bestämt oss för att köra i ett lugnt och skönt tempo, helt utan tidskrav. Även om det gick ganska långsamt och pulsen var låg så fick jag slita nått otroligt. Det fanns inget krut i kroppen och jag hade svårt att prata (jag var inget trevligt sällskap då precis). Annas teori var att jag börjat känna av all pollen som finns i luften just nu. Och när jag tänker efter så har jag ju faktiskt de där typiska symtomen som jag brukar ha på våren (då jag är säker på att det inte är en förkylning): lätt irritation i ögonen, snuva/nysningar, kli i halsen/hosta och allmänt trött - väldigt trött... Men det brukar vara värst när björkarna börjar att blomma?

Googlade lite om allergi och löpträning och hittade detta (klicka på länken). Det blir bara till att ta det lilla lugna ett tag, och komma igång igen när besvären gett med sig. Jag har precis beställt det här nässprayet som tydligen ska vara bra och inte ge några biverkningar. Har inte testat det förut men tycker att det kan vara värt ett försök. Det ska tydligen förhindra alergenerna att ta sig in i kroppen.

Vi hade i alla fall en väldigt trevlig löprunda i dag, Anna och jag, och vi fick ihop 22 kilometer - 11 kilometer var. Det är lite tråkigt att det inte funkar med löpningen just nu, men det är bra att ha hittat en eventuell orsak till det. Nu kan jag göra något åt det! Fram till det att jag blir bra igen så ska jag lägga lite mer fokus på styrketräningen istället. Tack Anna för en trevlig tur och tack för att du påminde mig om vad orsaken till mina besvär kanske kunde vara. Snart är orken tillbaka och jag är snabb som blixten igen... ;)


Ett vårtecken till (förutom allergin då): Vitsippan!


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet