Cykling är verkligen inte min grej

Nu har jag cyklat till och från jobbet några gånger under våren. Och då talar vi inte om några långa sträckor - bara några få kilometer - men fy tusan vad jobbigt det är...

Så fort det går det minsta uppför så känner jag hur det bränner i benen. Och långsamt går det! Jag springer snabbare i uppförsbackarna än vad jag orkar cykla. Mina muskler är verkligen inte tränade för att klara av nått cykelpass. Vet inte ens om jag VILL ut och träna på cykeln. Tänk om det blir minsta motvind. Då är jag sååå körd!!! Men, men - jag SKA ge mig ut på nått längre träningspass på tvåhjulingen nån dag. Jag behöver det!

Men rullskidor är jag lite sugen på att testa. Det lär bli en upplevelse för de som är med och tittar då. Dom kommer nog att få se en "Bambi på hal is". Vad jag har förstått så är rullskidåkning både tekniskt svårt för en nybörjare som jag, och otroligt konditionskrävande. Puh, hoppas det blir lite mindre krävande när tekniken kommer? Vi får se om Micke får till en lektion för mig i denna ädla konst. På tal om Micke förresten. I går var han ute och sprang en runda, vilken han avslutade explosivt med 4,8 kilometer på 16:30 (3:42-tempo) och en puls som låg nära hans max på hela distansen. Varför berättar jag då detta? Jo, dels för att jag blir så himla impad av att "en gubbe" som är nästan lika gammal som jag kan springa så fort, och dels för att det inspirerar mig nått otroligt att jobba på med min egen träning - om än på en helt annan nivå. Jag är långtifrån lika allround som detta tränings- och sportfenomen. Inte så stark, inte så snabb och jag har framförallt inte samma pannben när det gäller att tåla smärta i samband med att ta ut sig fullständigt. Men jag imponeras och inspireras av honom och flera andra personer, på olika sätt. Tack för att ni finns! Ni hjälper mig att bli lite snabbare, lite starkare och lite uthålligare...


Vilken vacker kväll. Månen och Venus strålade ikapp i väster...


Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet