En spännande vår väntar

Det här med att justera träningsupplägget är inte helt enkelt. På pappret ser kanske de små förändringarna inte så märkvärdiga ut men i praktiken kan det blir för tufft - eller för lätt...

Vilken tur då att jag själv ansvarar för upplägget. Överväger saker och ting fram och tillbaka och ändrar ganska ofta i upplägget som än så länge bara finns på pappret. Som ni kanske läst tidigare är jag inne i en lite lugnare två-veckors-period, som ett litet avstamp inför mars månad då jag ska börja testa mitt nya upplägg fullt ut. Det lär säkert bli en hel del småjusteringar sen. Annars är inte förändringarna så jättestora från det som varit vinterns lyckade upplägg. Lite tuffare. Lite mer distinkt! Målet är att träningen ska funka i min vardag samtidigt som jag vill att den ska utveckla mig framåt, både som människa och löpare. Den ska ge mig tillfredsställe och välmående (inga små krav där, va?), och jag vill framförallt orka mer, kunna springa lite längre och lite snabbare. Våren kommer att bli spännande! Jag har på känn, utan att känna någon speciell press eller prestationsångest, att det kommer bli personbästa på 5k, 10k, 21,1k och långdistans (längsta löpning) i år. Och de branta uppförsbackarna tänkte jag klara som en dans till nästa år. (Haha!)

Till sist vill jag dela med mig av några ord till dig som funderar på löpning men som kanske känner dig lite osäker: Läs det här! Gör DIN grej av löpningen! Gör inte negativa jämförelser med dem som t ex springer snabbare och längre än dig. Inspireras av dem istället! Du duger som du är - och du kommer säkert att utvecklas du med! Om du visste hur jag imponeras av andra löpare - både av de som springer fortare än mig och av de som inte springer lika snabbt som jag. Imponeras av de som kämpar! För mig är ni ALLA hjältar! Jag blir glad, genuint glad, av att se andra träna. Kolla in DET HÄR som lite skämtsamt definierar dig som löpare. Mycket av det stämde in på mig...


Kvällens bild ger kanske inte känslan av att vi går mot våren - men det gör vi!

Kommentarer

Populära inlägg

Långlöpning i Tibro

Träningen flyter på

Ångestfyllda SLA-loppet